lördag 4 januari 2014

Nytt år, nya möjligheter!

ひさしぶり!( Det var längesen nu! )

Nu har det gått ett bra tag sedan jag uppdaterade här. Mycket har hänt och jag har inte haft varken tid eller ork att uppdatera här, men nu är det ett nytt år och nu ska det börjas blogga igen!

För att börja med julen här i Okinawa så kom min familj hit den 23 december och vi firade julen tillsammans! Det började med en julfrukost med svensk julmat som julskinka och skumtomtar till japansk mat som sushi och vårrullar. Mycket gott allt ihop! Sedan gav jag och fick fina presenter, roligt! Efter detta åkte vi in till Naha och gick på 国際通り(Kokusaidoori - Internationella gatan) och kollade där. Nu när min familj var här ville jag gärna visa dem så mycket som möjligt hur ön ser ut här där jag bor, så Kokusaidoori var en bra början tycker jag allt. Det fanns många intressanta saker. Vi gick in till en gata på kokusaidoori som kallas för 平和通り(Heiwadoori) där det inte var lika många internationella och saker som lockade turister utan det var mer en gata dit de som bor i Okinawa går till. Här inköptes det サーたーアンダぎー(Saataaandagii), en speciell friterad sockerkaka från Okinawa som finns i olika smaker som bland anat pumpa, valnöt och sötpotatis.
Vi gick dessutom in i en marknad där de sålde fisk, väldigt häftigt att se det. Nu har jag bott i Japan i lite mer än 3 månader, men detta var första gången jag såg detta, häftigt.

Fram till den 29 december var min familjhär och fram tills dess gjorde vi fler roliga saker i Okinawa. Jag hade lektioner så det var inte hela tiden jag kunde hänga med familjen hela tiden men den 28 åkte vi till 沖縄美ら海水族館(Chura Umi akvariet i Okinawa). Superkul och superhäftigt!


Efter att ha upplevt en stor del av Okinawa åkte vi sedan vidare till Kyoto!
I Kyoto fick vi erfarenheten av japansk kultur med. Häftigt och fint! Vi gick till många tempel och helgedomar. Det var kallare där än det var här i okinawa, så varma kläder och ett glatt humör var det som behövdes på denna resan. 
Guldpaviljongen
På bilden ovanför här firade vi nyår. Vi var inte ensamma om att göra det heller. 2-3 miljoner andra personer var också redo att springa in nyåret till den röda helgedomen som syns på bilden. 
Det var en ganska annorlunda nyår från den som vi brukar fira i Sverige med fyrverkerier och champagne. Här räknades det ner till tolvslaget och vid tolvslaget ropades det "Gott nytt år!" och folk strömmades upp för trappan och in i helgedomen. Det var en speciell och rolig upplevelse!
伏見稲荷-Fusimiinari-Helgedom byggt år 711 i början av Naraperioden
伏見稲荷-Fushimiinari

Det var en helt otroligt rolig upplevelse att få fira jul och nyår med min underbara familj! Nu har det börjat ett nytt år, år 2014 och med det kommer nya möjligheter! 
あけましておめでとうございます!= Gott nytt år!

またね!( Vi syns! )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar