söndag 8 september 2013

Hej Okinawa!


こんにちは!(Hej!)

 


Kul att just du vill läsa min blogg!


Du undrar väl, hur det kommer sig att jag ska åka till Japan och studera?

Det ska jag berätta för dig. Jag har länge varit intresserad av det japanska språket så jag började först med att läsa 6 kurser japanska på Folkuniversitetet. Det var riktigt roligt, men sedan hade jag inte tid så ett år efter gymnasiet började jag att läsa japanska på Göteborgs Universitet! Det var riktigt kul att komma in där, för det var så många som sökte och så fick jag vara en av dem, häftigt! På introduktionen av kursen fick vi informationen att vi hade möjligheten att studera i Japan ett helt år, och det ville jag självklart göra! Jag pluggade på tillräckligt mycket så jag fick upp de poängen som behövdes och så sökte jag in. Lärarna var riktigt bra, så att känna sig motiverad av att studera var ingen svårighet! Jag har aldrig under alla mina studieår pluggat så mycket och tyckt att det var så roligt sen jag började på Universitetet! Vi fick välja mellan många olika städer i Japan att åka till och jag blev så glad när jag fick svaret i maj detta året att jag skulle få åka till Okinawa! Utöver det japanska språket är jag väldigt intresserad av japansk livsmedelskultur så att få åka till Okinawa där jag har hört så mycket om den hälsosamma maten och deras långa livslängd, så ska detta bli ett riktigt häftigt äventyr!
 
Jag ska berätta för dig om ön Okinawa som jag ska flytta till.
Okinawa är Japans mest sydligaste prefektur. Den består av den större delen av Ryukyuöarna, som är en över 1000 km lång ökedja med ett 70-tal öar. Det bor ca 1,4 miljoner invånare i Okinawa och den mest välbefolkade staden, som jag kommer att bo i närheten av, heter Naha.
 



Okinawa är den mest tropiska ö som Japan har
och man säger att stränder som denna är inte ovanlig.

 





 
Nishihara heter staden som jag kommer att bo i. Det finns både övre och nedre Nishihara. Universitetet ligger i övre Nishihara uppe på ett berg och i nedre Nishihara finns det mataffärer, så blir jag hungrig går/cyklar jag dit så är det löst!
För att ta mig till Naha, som är den största staden i Okinawa, kan jag ta två bussar, vet inte mycket om när de går, men det får jag antagligen lära mig mer om när jag börjar på Universitetet. Eller om man känner sig full av energi, vill utforska ön och har orken till det så kan man ta en cykeltur dit på 3 mil.



 


University of the Ryukyus

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Lite historia

Okinawa har länge varit en oberoende nation och skiljer sig än idag mycket från huvudön i Japan. Efter att Okinawa varit med i andra världskriget hamnade ön i 27 år under amerikansk administration. Det uppfördes flera militärbaser i bland annat Okinawa och än idag har USA kvar militärbaser i Okinawa.
 
Det första inlägget om min studentupplevelse i Okinawa är nu gjord och idag om 10 dagar bär jag av till detta spännande land! Helt otroligt vad tiden går fort! Tycker du att detta verkar intressant? Då är du välkommen att följa denna blogg, för åtminstone en dag varje vecka i ett år kommer jag att hålla denna sida uppdaterad om vad jag gör på denna vackra ö Okinawa!

元気でね!(Ha det bra!)

 

2 kommentarer:

  1. Hej! Gillar verkligen din blogg. kommer så läsa den! Snart åker vi, tagga!!! :D // Sophie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!! Tack detsamma för din blogg!! :D Ja, nu är det verkligen snart tills vi åker!! :D Tagga tagga!!!

      Radera