lördag 21 september 2013

Lyckad resa och ankomst!

こんばんは( God kväll ) !!

I detta inlägget blir det inga bilder, jag lägger upp dem alla tillsammans med nästa inlägg! :-) 

Flygningen
I onsdags den 18 september åkte jag från Landvetter flygplats för att ta mig till Okinawa!
Jag åkte dit med min mamma, pappa, syster och en av mina bästa kompisar Josefine. Tillsammans så tog vi alla en fika vid flygplatsen. Jag kände mig inte speciellt nervös faktiskt. Jag hade klart för mig hur jag skulle göra om jag inte hittade gaten på alla flygplatser jag skulle åka till, och familjen träffar jag igen om tre månader, för då kommer de alla hit och vi ska fira jul och nyår tillsammans! Dessutom ska vi hålla kontakten via Skype, så det går bra! 
Jag sa ett ordentligt hej då med många kramar och så gick jag in till flygplatsen! Nu var jag på väg på riktigt!

Det första jag gjorde var att jag skaffade wi-fi till min iPad och skrev till mina vänner att jag är nu på väg till Japan! Efteråt gick jag och köpte lite godis att ha med på resan, det kan alltid vara lite gott, så jag köpte en påse Haribogodis och en hårborste.
Jag hittade gaten ganska precis när jag kom in till flygplatsen så detta var inget problem alls.
Mitt första flyg till Japan var med Finnair, med detta tog jag mig först till Helsingfors. Det gick fort, på två timmar kom jag dit. Två timmar efteråt skulle jag ta mig till Osaka. Jag hade hört att Helsingfors flygplats var ganska liten och lätt att hitta på den.. Lätt att hitta, visst, men liten?! Jag gick en bra bit för att hitta till den gate jag skulle till. Detta var som sagt inte svårt, men det tog i alla fall ca en kvart- 20 min. För att ta sig dit! Jag tycker detta är rätt mycket, vad tycker ni? Jag hade i och för sig ca två timmar på mig att hitta gaten så det var inga större problem.

När jag väl var framme vid gaten var det jag och resten japaner som väntade på flyget. Det kändes som om jag redan var i Japan! För att ta sig till flyget till Osaka fick vi åka med en buss och sedan gå till flyget utifrån. Detta kändes väldigt häftigt! Redan här fick jag börja prata lite japanska. Det satte sig en gammal man bredvid mig och vi började prata lite japanska och jag fick höra från han att jag var riktigt duktig på japanska! Jag blev riktigt glad!
Flygplanet var riktigt stort och bredvid mig satte det sig en norsk japan. Hon bodde i Norge och hon kunde prata norska så under hela resan kunde jag prata svenska! Vi pratade lite japanska med och jag berättade att jag studerade japanska i Sverige, och det tyckte hon var häftigt. Hon var ett riktigt trevligt sällskap på flyget till Osaka, och jag fick hennes nummer så vi kan hålla kontakten! Hon hjälte mig riktigt mycket och det är jag tacksam över!

Flygplanet till Osaka tog ca 9 timmar. Detta betydde att vi skulle åka under natten också. Jag hade nästan glömt hur skönt det är att sova och åka flygplan. Det är en riktigt fantastisk känsla! Jag har förut flygit med min familj, och då har jag flygit på natten, men detta är första gången jag åker så här långt bort själv med flyg! Vi fick kvällsmat som var japansk mat!! Vi fick ris, kyckling, nudlar och bröd! Till detta ville jag fira att jag äntligen skulle åka till Japan, så jag köpte ett glas vin, gott!
Alla på planet fick en filt, kudde, hörlurar och en liten skärm där man kunde se på film, så efter filmen la jag mig ner och kollade på lite filmer. Efter ett tag så somnade jag.
Några timmar efter jag hade somnat väckte de oss på flyget genom att tända flyget. Klockan var 07:30( japansk tid ) och det var dags för frukost. Till frukost blev det också fräsch japansk frukost! Ca fem timmar efter frukosten landade vi i Osaka!!! Jag var riktigt superglad för äntligen så är jag i Japan! Jag fick hjälp av Midori ( den norska japanen ) fram till och med att jag checkade in väskorna till flyget till Okinawa. Detta är jag verkligen tacksam över, för att hitta på den stora flygplatsen var inte enkelt, så jag är väldigt tacksam för all den hjälp som jag fick!

Som tur var, var det väldigt bra skyltat överallt så det var ganska enkelt att hitta till min gate. När jag väl var där var jag rätt törstig, så jag köpte mig kallt japanskt grönt te och en förpackning chokladpocky! Pocky är ett japanskt godis där det är långa krispiga pinnar doppade i choklad. Detta är något som jag förut har ätit i Sverige och tyckt var så gott, men aldrig har dem varit så goda som dessa var!

Ankomsten
Det sista planet till Okinawa var med flygbolaget Japan Transocean Air. Den flygresan gick också bra. Jag sov en bit på flyget och inte långt efteråt var jag framme i Okinawa!!! :D
Jag gick ut från flygplatsen och direkt utanför var det fullt med taxibilar. Jag gick till en av dem och och han som körde taxibilen hjälpte mig direkt! Inte lång tid efteråt var jag vid mitt hotell. Resan tog ca 15 minuter och det kostade ungefär 1000 yen ( ca 70 :- ). Inte alls dyrt enligt mig och dessutom var taxichauffören ett riktigt trevligt sällskap!

Hotellet jag ska bo på fram t.o.m. Den 24 september heter GRG Hotel Naha i Naha! 
Jag tycker att min japanska är bra! ska du bo i Okinawa du med och tycker att din japanska är så bra att du kan fråga saker och förstå svaren är detta ett väldigt bra hotell! Här kan du dessutom öva din japanska så den blir ännu bättre! De som jobbar här är supertrevliga och har en väldigt bra service, men mycket engelska kan de inte.
Jag hade många resväskor med mig, en stor gul och en stor svart och sedan en liten rosa rullande handväska. De hjälpte mig att ta upp dessa till mitt rum! Rummet är så stort så det får plats med ett kontorsbord, en tv, säng och ett badrum med toalett, handfat, dusch, en hall plus mina tre superstora väskor! :-)
Jag får bo här i 4 nätter där det ingår frukost för ca 1700:-! Bra pris enligt mig!

När jag hade anlänt, packat upp lite saker fick jag ett bra tips på en fin restaurang där jag gick och åt min första Okinawa soba. I en Okinawa soba finns det nudlar, vit fisk, purjulök och soppa! Supergott var det! Här fick jag dessutom höra lite uchinaaguchi ( Okinawa dialekt ). Väldigt fint och intressant, men det var ingenting som jag kunde förstå. Det är så olikt det japanska språket!

Turista i Naha
Första dagen efter att jag anlände i Naha, Okinawa, Japan, tog jag mig en promenad in till stan. Just där jag bor på hotellet är det ganska lugnt, det är inte mycket bilar och inte mycket folk men idag fick jag tips på att jag kunde gå till ett ställe som heter 国際通り( Kokusaidoori - Internationella gatan ). Det tar ca 15 minuter att gå från hotellet där jag bor för att komma rakt in i centrum. Detta är en gata full med affärer där de sålde massvis med souvenirer. Bilar åker kors och tvärs, massvis med övergångsställen som tur är och till skillnad från precis vid hotellet där jag bor: Här var det fullt med folk!
Jag hade fått tips om en fin restaurang där de sålde fisk som man kunde köpa och som sedan kunde tillagas på andra våningen i samma affär. Tyvärr fanns inte denna affären, men istället frågade jag några japaner om hjälp och tips om andra goda restauranger. Japanerna här i Okinawa är riktigt trevliga och hjälpsamma! Jag gick till en restaurang där de hade mycket traditionell Okinawansk mat! Inredningen var också mycket Okinawansk och de spelade traditionell Okinawansk musik!
För en stor måltid med: 
・Okinawa soba
・Friterad räka som jag doppade i salt
・Halvfriterad fisk som doppades i en god citronsoja
・Kokt fläsk, omelett med spenat och tofu som var smält som ost
・Inlagda gurkor med omelett och fläsk
・Något sorts stekt sjögräs, två olika sorter. En med bara sjögräs och en med sjörgräs och morot
・Typisk Okinawansk sötpotatis
Allt detta var supergott, och jag orkade tyvärr inte äta upp allt, blev supermätt. Nästa hång tar jag en mindre portion. Detta plus ett glas vatten och ett glas citronjuice för 980 yen (ca 66:-)! 
På kvällen var jag inte jättehungrig men jag köpte i alla fall en liten sallad och en liten omuraisu ( en tunn omelett med ris som det smakade soja och ketchup av, gott! )

Idag har jag gått runt på 国際通り och kollat efter はし( hashi - pinnar ). Jag vill ha ett par egna plus att det är bra att ha. Det finns som sagt flera stycken affärer och de hade flera olika pinnar. Jag har nu tänktpå vilka jag vill ha så imorgon ska jag gå och köpa dessa! Visar en bild på vilka det blev senare! :)

Nu ska jag gå och köpa kvällsmat! :)

元気でねー!( Ha det bra! )


2 kommentarer:

  1. Hej!
    Vad kul att höra att det gått bra. Man blir väldigt exalterad när man läser ditt inlägg och får lust att hälsa på. ^^ Det låter som du kmr trivas.

    Ha det bäst!
    //Dina tvillingkompisar EM & EZ

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag har det superbra! :D Gött att höra! Hoppas ni har det görbra! Tack så mycket detsamma till er båda! Vi hörs! :D

    SvaraRadera