söndag 9 februari 2014

Vår, födelsedag och djungel i Japan

こんにちは!( Hej! )

Tiden går fort och det är redan vår här i Okinawa. våren kommer tidigt i Okinawa, för att vara mer exakt den tredje februari kom våren hit. Man firade då med att äta 恵方巻 ( Ehoumaki ), en speciell sushirulle för att fira att det blivit vår. Jag åt ingen men här är en bild på hur en Ehoumakirulle vanligtvis ser ut!
Temperaturen stiger, men så sjunker den, och så stiger den.. Vädret varierar här helt enkelt. Har hört att februari ska vara den regnigaste månaden, och sant det för nu börjar det bli regnigt, grått och inte så värst kallt.

Den sjätte februari var det min födelsedag och den firade jag med kompisar från klassen. Jag bjöd på mat och så efterrätt och fick fina presenter och en rolig dag från dem allihoppa!
Pastachanpuru med morot, ömorot, paprika, basilika, kyckling och pasta.
Glass med kiwi, jordgubbar, kexmulorex och en pocky pinne (pocky:
kexchokladpinne med överdrag av choklad)
Jag blev förvånad över att glassen i Japan är så liten. ca 1 dm bred och 1 dm hög, inte mycket glass som får plats där i, men god var den!
  Nu är jag 22 och äventyret i underbara Okinawa fortsätter!

En bra födelsedagspresent från skolan var också att dagen efter började vårlovet. Vårlov här i Japan betyder att från början av februari till början av april så har vi ett långt vårlov innan lektionerna börjar igen.På denna resa har jag, Reiko och Laura bestämt oss för att vi ska åka till Nagasaki som Reiko kommer från och utförska Nagaski. Det ser jag verkligen fram emot men innan dess har jag ett långt underbart lov här i Okinawa och jag ska berätta vad som har hänt det senaste nu!

En bra början på lovet var att några av oss i 沖縄事情 ( Lektion där vi lär oss om Okinawas kultur ) åkte till Okinawas mest norra del, Yanbaru och gick i Okinawas djungel!

Fr. höger: Yamashiro-sensei, jag, Ryuu ( från Kina ), Mengxin ( från Kina ), Orei ( från Kina ), Laura ( från Frankrike ), Shimabukuro-sensei och Sawakisan ( som tog fotot ) som visade oss vägen i djungeln.
 Det var verkligen fint
Bara av att gå i denna djungel, se all vacker natur var något som var riktigt häftgt. Vi träffade dessutom på en groda som hade ljudet av en velociraptor ( seriöst ) och det hördes lite då och då, så känslan av att vara med i en Jurassic Park film fanns där också~! 
Här visade Yamashiro-sensei oss en del av en kopp som hon hade lagt ut på ett ställe en vecka tidigare, för att nu sedan se om den låg kvar, och se, det gjorde den!

På bilden ocan är det en rätt djup damm som ni ser. När vi gick i djungeln hade vi inga vägar att följa utan vi gick och gick och skapade våra egna vägar. Som i denna bild, simmade vi dock inte, utan skapade en väg bredvid dammen och gick vidare.
Att gå i en djungel i Okinawa är något jag tänkte på enda innan jag åkte till Okinawa att jag ville göra, och fick nu möjligheten att göra detta, riktigt kul och glad blev jag!
Äventyret i Japan fortsätter~!!

元気でねー!( Ha det bra! )

3 kommentarer:

  1. Hej Anna!
    Grattis på födelsedagen! Det ser ut som du har kul. :D Sköt om dig.
    Det skulle vara kul om vi skypade någon gång.
    //Elham

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elham! Tack så mycket! :D Jag har det väldigt kul varje dag här! Det skulle vara väldigt kul! Jag har vårlov nu så vi kan väl höras snart! :) Ha det bra! // Anna!

      Radera
  2. Hej igen!
    Varsågod! :) Vad kul att höra. :D Du får höra av dig (du kan göra det på min systers fb).
    Ha det bra du med! //Elham

    SvaraRadera