söndag 22 juni 2014

Kulturvecka

こんばんは!(Hej!)

Hej allihop! Veckan som gått har varit fullt med äventyr, ledighet och hetta! Allt har varit väldigt intressant roligt och kul att ha varit med om det, så jag tänkte att jag ska sammanfatta det allt här i detta inlägget, hoppas ni tycker det ser intressant ut!

Jag börjar med att säga att på måndagen började äventyret. Då var vi i våran klass och såg en väldigt rörande film som baserades på andra världskriget i Okinawa. Jag har väldigt lätt att bli rörd av filmer, och det blev jag väldigt mycket av denna. Hade lite svårt att se på den då den var så hemsk. Veckan gick vidare till på onsdagen då vi såg en till film som handlade om samma sak. Denna var, enligt mig, enklare att se på. Den var fortfarande hemsk, men bra. Namnet på denna film var "さとうきび畑の唄". En film som jag rekommenderar om du är intresserad av hur Okinawa kan ha varit för folk under andra världskriget.

En förklaring om Okinawakriget på japanska.
På torsdagen åkte vi i väg till en resa med 2組 klassen vid en grotta i Uehara, som är lite längre söderut i Okinawa, där man gömde sig under andra världskriget. Vi fick en guide med oss som visade och berättade för oss hur det var och sedan fick vi uppleva hur mörkt det blev när det inte fanns något ljus i grottan. Det var en väldigt stor grotta, och för att inte ramla och slå sig fick vi ha hjälm, ficklampa och riktiga kläder för en sådan här dag. 
Väldigt intressant var detta. Det regnade väldigt mycket och inne i grottan tog jag inga foton, men fotade lite innan vi gick in i grottan då vi såg bilder från kriget och sedan teckningar som barn hade ritat om kärlek och frid.


Fint!


Imorgon ( måndag 23/6 ) är vi lediga så på fredagen var det meningen att vi skulle ha måndagslektionen, men vår lärare kunde inte ha den lektionen då och några andra lektioner hade vi inte den dagen så då var vi lediga! Gött!

Gött med ledighet, då kunde vi sova ut för dagen efter var det till att vakna upp tidigt då vi skulle iväg på en annan resa kl 9 på morgonen med flera andra från universitetet.
Varför vi skulle åka iväg så tidigt.. I alla fall kom vi iväg och hamnade vid vår destination; Fredsparken! Tyvärr hade vi det alldeles för stressigt så vi hade ingen fri tid till att titta runt, vilket var väldigt synd, men jag gick med några från min klass och en klass under mig och det var riktigt intressant då vi fick lära oss mycket historia och tog några riktigt fina bilder med! 

Det var riktigt riktigt hett denna dagen och det riktigt regnade svett från oss allihopa, haha ;)! Det var gött och vi hade det roligt!

Ingången
Fin utsikt här men, den har en rätt hemsk historia bakom sig. Vid andra världskrigets slut hoppade unga flickor från detta berg.


Joachim ( från Spanien ), Merie ( från Burma ) och Andres ( från Spanien ) ^_^!
Joachim och jag ute i det soliga varma goa vädret vid den fina fredsparken!

På dess stenar står de namn, vars kroppar inte hittades efter kriget. 
Det var väldigt fint och rörande att se detta.

Efter att jag hade kommit hem och lite senare på kvällen blev det lite midsommarfirande med Manami då vi gjorde en smörgåstårta a la Okinawa! Det blev tyvärr inga jordgubbar, för de fanns inte att köpa, men gott blev det i alla fall!

Glad midsommar från oss! ^__^


Vad jag har gjort idag, det berättar jag imorgon då jag har mer tid, och för att inlägget inte ska bli alldeles för långt blir det kanske bäst så! ^__^ Lite kortfattat så har jag träffat Andrea och Mattias ( från Tyskland som ska plugga japanska här i Okinawa som praktik i två månader ) ! Jättetrevlig och imorgon ska vi tre gå till en till kompis och göra wagashi ( japanska bakelser ) ! :D Kul! 

Hoppas ni har det bra!

元気でね〜!(Ha det bra~!)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar