söndag 15 juni 2014

Uppdatering efter tentaperiod!

こんばんは!(Hej!)

Hej hej, hemskt mycket hej! Nu har det gått ett bra tag sen sedan min senaste uppdatering. Jag vill uppdatera, men har haft väldigt mycket för mig och har inte hunnit att uppdatera så mycket, men nu så ska jag börja igång igen!
Dena veckan har varit fullt upp med midterminsprov, läxor och miniprov. Skönt att ha det över, och veckan som börjar nu kommer vara rätt lugn. Vi har nästan inga läxor och mycket av veckan kommer handla om krig. Varför detta just nu tro? Jo, för det första är det väldigt viktigt med historia men sedan den 23/6 är det en minnesdag, då vi här i Okinawa är lediga, här i Okinawa från kriget. Så, under denna veckan ska vi se på filmer ( bland annat imorgon och på onsdag ) göra resor till 平和公園( Fredsparken, i minne till kriget ) och skriva rapporter från kriget. Intressant!

Jag vet inte om jag har nämnt detta, men här i Okinawa när vi gör resor är det helt på japanska! Visst, vi alla är inte flytande på japanska, men eftersom majoriteten kan bättre japanska än engelska så är alla kurser och utflykter på japanska. Jag klagar verkligen inte, för under de månader som jag har varit här så har min japanska blivit mycket bättre med hjälp av bland annat detta! Väldigt kul!

Eftersom vi ska se en film i morgon på våran 日本語A( Japanska A ) lektion, så börjar lektionen lite tidigare än vanligt, nämligen 09:00 istället för 10:30. w Helt okej!

Jag uppdaterar mer i veckan hur det var på utflykterna och händelserna här ^_^!

Jag tänkte att jag skulle berätta lite kortfattat om vad som hänt de senaste veckorna då jag inte uppdaterat...

För det första, den 31 maj blev jag inbjuden av Erica ( från URSEP klassen ) till ett Buritoparty! De i URSEP-klassen har inte pluggat lika intensiv japanska som vi i STRP har gjort, så deras japanska är på en lägre level, men de kämpar på riktigt bra och japanska har blivit riktigt bra tycker jag! 
Det var väldigt kul att komma dit och få äta sååååå underbaaaaar mat! All mat hade de tillagat själva och jag vill gärna äta det igen!
Det var också kul att se hur bra URSEP-klassen höll ihop. Visst har jag blivit bra kompis med de i min klass, men det är inte ofta vi gör någonting ihop, lite synd det.
Men detta matnöte var riktigt kul iaf, och jag tänkte visa några bilder jag tog~
Burito~
NOMnomnom!
Några av de underbara människor jag träffade, från vänster;
Chelsie ( från Hawaii ), Kiran ( från Nepal ), Erica ( från Amerika ) och Shuu ( från Taiwan ) ! ^__^
Fang ( från Thailand ) och Erica fotar ^_-
Leah ( från Papua Nya Guinea ) ^^
Erica och jag! ^^
Rani ( från Indonesien ) ^^
Mumsig efterrätt! Detta var cheesecake som Erica och en till hade gjort själva! UTAN ugn!! Måste få lära mig receptet på dem ww! Mums! Fick dessutom smaka på en riktigt god indonesisk efterrätt med, mums!

Några dagar senare var det den 6 juni! I Sverige är det Sveriges national dag så då var ni där hemma i Sverige lediga, men inte här i Japan. Här fortsatte dagarna som vabligt utan någon ledighet. På kvällen skypeade jag med min syster som fyllde år! Riktigt kul, bra och roligt med Skype! Även om vi inte kan ses så kan vi träffas via Skype! Glädjen spreds via Skype och det blev en riktigt bra dag! 
Grattis igen Emma på födelsedagen! Jag får fira dig igen när jag kommer hem till Sverige sen ^__^!

Dagen efter så var det matmöte med några vänner! Vi lagade mat, spelade lite spel och umgicks, gott och kul!


Clàudia-sensei ( förbereder en Kalimochi; vinoch coca-cola )! ^^Mums!
Yayun ( från Taiwan ) och Andrea ( från Tyskland ) ^_^

Visste ni om...
att i år är Japans maskot i fotboll Pikachu? (^o^)
Laura ( från Frankrike ) ^^
Det blev lekar som "vem är jag" och charader! Kul! ^^
Matmöte var det så självklart var det mat också ^^.
Detta var något jag hade med; uchinaa-italiensk inspirerad pasta med parmesanost, basilika och kött från Okinawa ^^!
Mumsig okonomiyaki gjord av Carine!
Gruppfoto! :D
Jag, Clàudia, Carine, Laura, Jessica, Yayun och Andrea ^__^!

 Dagarna här i underbara Okinawa går vidare och om ca 2 veckor kommer mina föräldrar och kusiner hit! Det ska verkligen bli roligt!!! Ser fram emot det jättemycket!! 

Jag hoppas ni har det bra i Sverige! Här fortsätter dagarna i underbara Okinawa, och den regnperiod som har varit här i nästan två månader nu börjar sakta men säkert gå över... eller? Vad jag har hört ska den sluta i slutet av juni, så får hoppas dpå det! Efter det blir det soligt sommarväder, gött! :)


元気でね〜!(Ha det bra!)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar