söndag 30 mars 2014

En månad av äventyr - Nagasaki!

こんにちは(Hej!)

Nu fortsätter jag mitt berättande om mina äventyr under mitt vårlov. Ett annat äventyr jag gjorde var att jag åkte till Nagasaki, och hälsade på en kompis som bodde där, från den 12-15 mars. Det var verkligen en kort tid och det skulle varit roligare att vara där en längre tid, men jag åker kanske tillbaka dit någon annan dag.

Ankomst till Nagasaki (12/3)

Från Kaikan, där jag bor i Okinawa, till flygplatsen i Naha åkte jag tillsammans med Laura ( från Frankrike ) och hettes tutor som vi fick skjuts av.
Tyvärr så åkte vi ganska sent från flygplatsen så vid ungefär 17:00 var vi framme i Nagasaki. Jag var inte med och beställde flygbiljetterna, så det var det.

Vi beställde flygbiljetterna rätt sent till Nagasaki så från Okinawa→Nagasaki+Nagasaki→Okinawa gick på 32,500 yen ( 2160 kr ).
Vill man åka till Nagasaki från Okinawa får man dock vara beredd på att det kan bli lite dyrare i pris.
Till Nagasaki åkte jag med flygbolaget ANA. Det verkade vara det enda företaget man kunde åka med om man ville åka från Okinawa till Nagasaki fick jag höra.

När jag åkte till Tokyo åkte jag med ett företag som heter Vanilla air. Då kostade det tur och retur 17,000 yen ( 1130 kr ). Jag köpte då biljetten en vecka i förväg.
Några flygföretag jag kan rekomendera om du vill åka till andra delar i Japan från Okinawa är:
* Vanilla air
* Peach
* Jet star
* ANA

Lycka till på resan! (^_^)

I alla fall, vidare till äventyrshistorien.
Vi kom fram till Nagasaki och tog sedan en buss till en annan station där vi sedan mötte upp Reiko som skulle vara våran guide dessa dagar.
Tillsammans gick vi till en hostel vi skulle bo på i 2 nätter.
Visst, det var en häftig känsla att bo på hostel, men det är nog inget jag gör igen. Sängarna var hårda och att bo med andra människor man inte har träffat förut var ingen jättesäker känsla.
Priset gick på ca 4500 yen ( 300 kr ) för två nätter och man fick frukost. Helt okej ändå.
Hur som helst, vi bosatte oss och gick sedan ut på restaurang då vi träffade Reikos pappa som bjöd oss på mat! Helt underbar mat var det, modern traditionell Nagasakisk mat!

Reiko! ^^
Roligt par som driver restaurangen. Fick riktigt god mat!
Detta var någonting de tyckte att vi skulle smaka på när vi var i Nagasaki. Det var en soppa med ris i botten och så miniräkor, sjögräs och wasabi på toppen. Gott!

En rolig blanding av folk. Bland annat kompisar till Reikos pappa och sen ägarens vänner.

Nagasaki (13/3)

Veckan rullar vidare ovh idag vaknade vi relativt tidigt för att hinna med så många saker som möjligt!

Vi fick först till ett shoppingcenter, där de sålde massvis med olika saker; castella ( typisk sockerkaka från Nagasaki ), mat och olika wagashi ( dem på bilden under ).

Vi gick vidare och tog oss till Glovers Garden med denna spårvagn som kallades för "Chin-chin densha" ( chin chin tåget ). Varför den kallades så här var för att ljudet från spårvagnen där den kommer och åker iväg så låter det "chin-chin!" sött ^^.
Denna söta skylten fanns på marken med.
"Stanna. Titta åt höger. Titta åt vänster. "
Vi gick till en Castella helgedom, och som helgedomen i Tokyo, så fick jag stor lycka på denna omukuji ( pappret ) med!
 Glovers Garden

I Glovers Garden fanns det fullt med stenar och bland dessa stenar fanns detta hjärta, inte världens enklaste att hitta. Men fint och  kul ändå att hitta. ^^
Vi bestämde oss också för att pröva på Olympic...

... som var en 120 cm stor parfait!
Kollar du i Guiness World Records boken, kan du kanske hitta den där. ^U^
Tillsammans med Reiko, Laura och två av Reikos kompisar prövade vi oss på denna.
Tyvärr blev inte hela uppäten, den var SÅ STOR! Ca 30 cm blev kvar!
Men vi fick ett gratulationskort efteråt ändå som bra kämpat! :)

Efter den stora parfaiten bestämde vi oss för att ta oss en promenad och åka chin-chin densha till nästa ställe.

Nästa ställe blev minnesplatsen där atombomben föll.
Att komma hit var väldigt rörande och många känslor kom fram, men att se stället kändes väldigt viktigt att se den platsen.

Här är en bild på hur det såg ut efter att atombomben föll.

När atombomben föll hade folk bränts och ville tvätta av sig i vattnet. De sprang från stället där bomben föll, ner för denna trappa och ner i vattnet. Vad de inte visste om var att vattnet var förgiftat så så fort de rörde vattnet dog de.
Minnesplats där atombomben föll.
Den svarta långa pelaren som syns stod kvar innan bomben föll och stod öven kvar efteråt. De har låtit den stå kvar för att minnas den stund då bomben föll.
Hit, hörde jag från Reiko, kommer årligen folk från hela världen för att hänga upp origamitranor.
Det som inte syns jättetydligt på bilden är fullt med tranor som folk har vikt och sedan hängt här.

Senare på kvällen tog vi en buss från en speciell busshållplats som tog oss till ett berg till en Onsen ( utebad ). Väldigt gött att gå dit! I våran biljett ivi köpte fick vi både mat ( stor buffé ) bad och vilostund!
Har du tatueringar, får du inte bada i Onsen.

Vi avslutade dagen med att åka ännu längre upp på ett berg för att se något som klassas som en av de tre vackraste ställerna i världen; utikten i Nagasaki! Det var verkligen vackert att se!

Nagasaki (14/3)

Nästa, och i princip sista dagen i Nagasaki, gick vi upp tidigt för att först checka ut från vårt Hostel, gå till en hyrbil som Reiko hade beställt för att sedag ta oss vidare till något som kallas för ハウステンボス( Huis Ten Bosch ). Det är ett ställe i utkanten av Nagasaki på vägen mot Fukuoka som är uppbyggt för att det ska se ut som Holland!
Det var väldigt häftigt att åka hit. De som jobbar på Huis Ten osch är för det mesta utlänningar, fick jag höra från Reiko. Detta för att det ska se ut som, och kännas att man är i Holland.
Med bil från centrum av Nagasaki till Huis Ten Bosch tog det ca 1 1/2 timma att ta sig dit.
Lägg till bildtext

Jag med Huis Ten Bosch's supersöta maskot Tuli (på japanska Churi japanska ordet för tulipan är チュリップ-churippu).
Maskoten ska alltså vara en stor tulipan!
Det regnade mycket, men vi fick många bra bilder och hade roligt ändå!

Efter att vi hade gått en bit på området kom vi fram till något som liknade lite av ett nöjesfält. Det fanns några spökhus och skräckhus, så varför inte pröva det tänkte vi.
Efter att jag har gått i spökhuset "Gasten" på Liseberg, tänkte jag att den här kan väl inte vara så läskig...
. . . !!! Spökhus i Japan är inget att leka med. Är det spökhus, då är det spökhus.

Vi gick in till något som skulle vara ett spel där vi skulle rädda en forskare från zombies, "kul" tänkte jag.
Vi gick in, fick ett par hörlurar och en tablet där vi fick instruktioner om hur vi skulle göra. Sedan började vi att gå. Det var inte som Gasten att man vet vägen. Här skulle man lista ut var man skulle gå medan man tog nästa ledtråd. På Marken låg det huvuden och kroppar som skulle vara zombies som dödats ( eller inte..) Vi kom fram till en dörr där vi trodde att vi bara såg dockzombies, då en plötsligt rörde sig och sprang mot oss.
På tableten som vi hade dödade vi zombies och klarade till slut spelet. LÄSKIGT! Gasten var ingenting jämfört med detta spökhus. Jag har hört att spökhusen i Japan skulle vara läskiga, och det var dem. Häftigt att gå dit ändå.

För att fortsätta det läskiga gick vi in till en läskig toalett som fanns på området~.
 Här hade de verkligen jobbat för att få toaletterna att se läskiga ut. Häftigt men läskiga att gå in i...!

Nu var det nog med läskigheter. Vi var hungriga, ville se fina blommor och äta gott. Så detta gjorde vi.

I vår biljett fick vi en pastatallrik och en tunn italiensk pizza, omnomnom!

Sedan kom vi fram till något som verkade bekant. . .
Jo nämligen One Piece!

Vad är One piece? Undrar kanske du? One Piece är en japansk anime dom handlar om ett piratgärng som åker ut för att leta efter en skatt som kallas för One Piece. I denna animen åker dem bland annat med en båt som kallas för Sunny. Här i Huis Ten Bosch i Nagasaki kunde man då, vilket vi också gjorde, köpa en biljett och få åka med Sunny skeppet på en liten resa!

The crew~

Denna bilden med oss tillsammans med alla i hela besättningen får avsluta dagen på Huis Ten Bosch. Vi behövde sen återvända till Nagasaki, äta något litet, som i vårt fall blev Chappon som också är en speciell maträtt i Nagasaki:

Gott!!

Våran sista dag där vi fick bo var hemma hos Reikos supertrevliga farmor.
Här fick vi sova i futon (sängarna på bilden), ta ett typiskt japanskt bad och fick en typiskt japansk, supergod frukost!

Nagasaki (15/3)

Den sista dagen i Nagasaki började med att vi vaknade 7 på morgonen, la ihop våra futonsängar, och fick denna stora frukost:
En härlig blanding av fisk, kött, frukt, ris, misosoppa, skinka, omelett, daikon( vit stor rädisa ), sallad m.m.
 Vi tackade sedan så gott och begav oss sedan till flygplatsen och så hem till Okinawa!
Trots att tiden i Nagasaki denna gång var så pass kort hann vi med en hel del i alla fall! :)

Hoppas att ni tyckte detta blogginlägg om min Nagasakiresa verkade roligt!

Nästa äventyr som har hänt i vårlovet uppdaterar jag om imorgon! :)