lördag 29 mars 2014

En månad av äventyr - Tokyo!


久しぶりですね (Nu var det längesen eller hur) !

Nu har det gått lite mer än en månad sen jag uppdaterade här, och under den månaden har det hänt massvis med saker. Bland annat, som jag berättade i mitt tidigare meddelande, så har jag köpt en ny dator. I denna nya dator har jag nu lagt in mina nya bilder så nu kan jag äntligen berätta för er hur min månad har varit! En månad är rätt mycket, så för att jag ska kunna visa allt som jag har gjort, måste jag dela in mina resor i flera dagar.

Jag ska börja med att berätta att jag har varit i Tokyo. I en vecka från den 22-28 februari så åkte jag till Tokyo för att hälsa på kompisar där! En helt underbar resa. Vädret i Tokyo var, som jag förväntade mig att det skulle vara; kallt, mycket människor, stort och kul!

Ankomst till Tokyo (22/2)

Under min vecka här i Tokyo bodde jag på ett hotell i Ikebukuro som kallas för "Sakura Hotel". Prisvärt hotell med riktigt bra service. Här var dem duktiga på engelska också, så känner man att sin japanska inte är på topp är det rätt enkelt att prata på engelska. Frukosten ingick inte i detta, men det fanns så många småaffärer runt omkring, så det behövde man inte köpa på sig varje dag. Jag gjorde i alla fall det på min sista dag. Det kostade 350 yen och man fick äta så mycket man ville av deras frukostbuffé vid kafét rakt över gatan.

Hur som helst. Nästan precis efter att jag hade bosatt mig på mitt hotell och hade allt till rätta åkte jag till 渋谷 (Shibuya), för att hälsa på Sophie!


Här är Sophie och jag! ^^

Här är statyn ハチ公(Hachiko). Hachiko är hunden som väntade och väntade på sin ägare. Ska man åka till Shibuya brukar "Hachikostatyn" vara stället där man träffas vid.

Vill man ta sig fram i Shibuya får man korsa det här superstora övergångsstället!

Vi gick till en ramenrestaurang åt
åt riktigt mumisg ramen och gyoza(pastaknyten med grönsaksfyllning).

Här är kartan över JR LINE ( tågen som man lättast tar sig fram i Tokyo )

Kamakura (23/2)

Veckan rullar vidare och idag åkte jag till 鎌倉(Kamakura) för att hälsa på kompisar från samma Universitet som jag; Andrea och Irene ( från Tyskland ).
På min väg till Kamakura hoppade jag på ett tåg mot fel håll, och detta märkte jag ett tag efteråt, så det tog ett tag tills jag kom fram, men fram kom jag!
Ankomst vid ingången till Hasederatemplet i Kamakura.

Andrea och Irene
Hasedera templet

Det var snö i Tokyo!
おみくじ(Omikuji) En pappersfigur som berättar hur mycket lycka du får.
Jag fick Stor lycka!

Hängde sedan upp min lycka på en tråd
Vi gick sedan vidare för att leta efter fler tempel!
Detta templet var tyvärr stängt men såg det från avstånd i alla fall!

Bland annat genom den här tunneln gick vi igenom när vi letade efter en park. När jag tog detta fotot var det ljust ute. Det hann bli mörkt innan vi kom fram till parken så för att inte tappa bort oss och hinna tillbaka till våra bostäder gick+åkte vi tillbaka. Vi fick se mycket av Kamakuras natur i alla fall! 

Ueno, Akihabara och Asakusa (24/2)

Tillsammans med Irene och Andrea vandrade och åkte vi runt till nya intressanta ställen i Tokyo idag!
Ueno templet

Vattenhål som denna med vackra mönster är inte
 svår att hitta i Japan. Lite skillnad från dem som finns hemma i Sverige, eller hur?

En blandning av traditionellt och modernt~

En liten fushimiinari ( liknande som finns i Kyoto ).

En liten annorlunda dricksmaskin

Sen ville vi gå till Ueno Zoo men det var stängt..!
I Ueno kunde man se pandor lite varstans!
Eftersom vi inte kom in till Ueno Zoo idag tog vi först en fika på grön te och beslöt oss för att ta oss vidare till Akihabara!

Andrea, Irene och jag! ^^
Pandor överallt som sagt; パンダパンケーキ(Pandapannkaka) m.m.

På JR linen
Framme i Akihabara!
Akihabara är känt för att det ska finnas mycket manga- och animeprylar i staden och det kan man säga att vi såg. Nästan varenda affär vi gick in i så såg vi just det!
 Efter en snabbtitt i Akihabara bestämde vi oss för att ta oss vidare till Asakusa!
En fotbollsreklam. Han längst till vänster är Kamenashi Kazuya.
Känd skådespelare och artist, kul att träffa på honom när man åker tåg så där~

Här i från kunde man se Tokyo sky tree

En söt hundskylt som berättar en regel om att skydda något.

Det var som en festival på tempelområdet. Fullt med souvenirer, mat och bakelser som kunde köpas.

Vi var där tills det blev mörkt så fotade några nattbilder också

Det var dagen från idag. Här är en nattbild på Asakusas gator medans vi åkte tillbaka.

Träffade Miki (25/2)

Idag blev det en heldag så jag träffade Miki som var utbytesstudent i Sverige förra året. Det var riktigt kul att träffa henne igen!

Ett tempel framför Tokyo Tower
 Vi tog först en liten tripp för att gå och se på Tokyo Tower. 

 Vi gick sedan vidare till en helgedom som kallas för 靖国神社(Yasukuni Jinja).
Vi såg en riktigt stor port!
.. med riktigt stor så menar jag det!
Framme vid Yasukuni helgedomen. Denna helgedom är speciell, jämfört med andra helgedomar.
Här får dem som har gjort onda saker i livet också komma och be. För att det inte ska hända olovliga saker står det poliser och vaktar bredvid helgedomen.
Ikebahana ( blomsterkonst )

Yasukuni helgedoms område

Tokyo Dome - Här brukar de största konserterna hålla till.
Vi ville gå in för att kolla på kejsarens tempel, men tyvärr var det stängt så vi kollade utanför.
Sedan bestämde vi oss för att ta oss vidare till Tokyo Tower där vi först började!
För att vara Tokyo, så var det väldigt folktomt på denna gång.
Två maskotar till Tokyo Tower
Innan vi gick in åt vi dessa smaskiga harajuku crêpesen!
Utsikten från mellersta delen av Tokyo Tower
Tokyo Tower

Jag köpte en biljett för att åka längst upp.  Jag trodde att jag skulle bli lite rädd för att åka så långt upp, men blev faktiskt lugnare. Fin utsikt fick jag med!

Ueno (26/2)

 Idag träffade jag Andrea och Irene igen och vi såg vid ca 11 på morgonen i Ueno och gick till Tokyo International Museum för att se och läsa på om den traditionella historien.

En fin park och fontän utanför muséumet.
Stor panda vid Ueno stationen

Den 24 februari ville vi gå till Ueno Zoo, men då var det stängt, så vi bestämde oss för att gå dit den här dagen istället!
Tillsammans med Andrea, Irene och Evelyn ( Andreas och Irenes vän från Tyskland som studerade i Tokyo ) hade vi roligt på zoot idag!
Den mest kända varelsen i Ueno Zoo är jättepandan. En ovanlig sak vi fick uppleva idag var också att den åt. Jag har hört att när man kommer till detta zoo är det vanligt att pandorna sover istället för att äta som den gjorde nu. Vi hade tur, och dessutom ser väl pandan ut att vara glad, eller hur? ;)
Det var inte bara pandor som fanns här. Det är ju ändå ett zoo så vi såg många fler djur med...
Lemurerna får avsluta dagen på zoot!
Efter zoot bestämde sig jag och Irene att vi ville gå på Hard Rock café så det gjorde vi!

Detta är inte bara Hard rock café, utan det är väldigt vanligt att i hela
Japan att man får en våtservett så torkar man händerna innan man börjar äta.
Lägg till bildtext
Som souvenir från Hard Rock café köpte jag en keps och matchande ärhängen!

Kaiten Sushi och Ghibli Museum (26/2)

Idag träffade jag Irene och Andrea och vi började dagen med att gå på Kaiten sushi ( rullbandssushi ) i 渋谷( Shibuya ). Detta var första gången jag gick på rullbandssushi i Japan, så det var väldigt spännande!

I den lilla lådan med grönt lock fanns det te så man kunde dricka hur mycket te man ville. Märkte sedan efteråt  att det fanns vatten också. I Japan är det vanligt att både te och vatten är gratis. Vill man sedan ha någon annan dricka kan man beställa det sen med.

Det var en touch skärm så man kunde beställa tre saker och efter några minuter kom de rullandes till sig.

Andrea och Irene
Min sushi, supergott!
Jag blev också utmanad på sten sax påse. Vann man så kunde man få maten till ett rabatterat pris. Tyvärr förlorade jag, men det var kul att pröva på ;).
 Jag och Irene åt för precis samma summa, var lite kul! ;)

När maten ( i detta fall en chokladdessert ) kom tog man tallriken, tryckte på den lysande knappen och så åkte tallriken tillbaka. Enkelt, modernt, bra och roligt! ;)
 När vi hade mumsat i oss tallrikar av sushi bestämde vi oss för att gå vidare..
 ... Till Ghibli Muséet!
Mot Ghibli Muséumet!
Dessa skyltar fanns lite då och då och visade vägen till Ghibli Muséumet!

En liten söt hundskylt blev också upptäckt

Buss kunde man också åka till muséet. Detta var tyvärr ingen stor fluffig katt buss*(* I Hayao Miyazakis film " Min granne totoro" finns det en katt som är en buss. ) Visst skulle det vara passande om den var som den bussen~

Framme vid Ghibli museet i Mitaka!

Skulle ni vilja som oss att gå på Ghibli Museet när ni är i Japan får man vara ute i god tid. Vi hade turen att när Andrea och Irene köpte biljetter, att det fanns då. Man måste annars vara ute i bra god tid för att vilja ha några biljetter. Det är väldigt populärt! Jag hade också turen att de ringde och frågade om jag ville hänga med! (^__^)
Vill man köpa biljetter kan man göra det på Ghibli museums hemsida: 
Kom ihåg att vara ute i god tid!

De tre Totoro!

Totoro!
Sotbollar, fanns lite överallt i väggarna här på muséet!
Jag med roboten från Laputa!
Parken!


Det var riktigt kul att gå till Ghibli museet. Vill ni åka dit, var ute i god tid och biljetterna går att köpa här. Vill du veta mer om vad Studio Ghibli är? Klicka då här! ^_^

Harajuku (28/2)

Sista dagen i Tokyo och nu sista dagen för denna gångens blogg! :)
Sista dagen i Tokyo för denna gången spenderade jag med Sophie då vi gick runt i de häftiga gatorna hos Harajuku. Vi gick först till ett tempel som låg inte långt från Harajuku stationen, nämligen Meiji templet.

 Vi kom fram till "heligt vatten" precis innan vi kom fram till templet. Sophie visar hur man ska ta hand om vattnet på bästa vis.
 Let's go!
 Först häller man vattnet i vänster hand
 Sen häller man vattnet i höger hand
 Sist  dricker man det
Sedan så gjorde jag samma sak! ^^

 Vi hade turen att få se när ett bröllop var. Här vid Meijitemplet hörde jag från Sophie att det är populärt att man håller bröllop.
 Brölloppet

Efter ett riktigt trevligt besök på Meiji templet fortsatte vi sedan vår resa på Harajukusgator där vi inhandlade lite mat, kläder och souvenirer!
 Det här huset tillhör "Kiddyland" som är ett shoppinghus med olika våningar för varje tema, bland annat saker från Rilakkuma, Hello Kitty, Studio Ghibli m.m.
 En Rilakkuma hiss på Rilakkumavåningen!

 En klädaffär med de speciella kläder som finns i Harajuku.
Skor i massor fanns det med, bland annat dessa.

Lösgodis! Detta är ovanligt att se i Japan.

En crêpe i Harajuku var något man måste testa på sa Sophie! :)


Nu har ni fått se mitt en veckas långa äventyr i Tokyo! Det var verkligen en upplevelse att åka dit, stor och träffade riktigt trevliga människor! Jag kan tänka mig att åka tillbaka dit, det finns mycket mer att se!

Nästa gång ska jag berätta om min resa i Nagasaki! Något att se fram emot eller hur! :)

Hoppas ni alla har det bra!

元気でねー!(Ha det bra!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar