onsdag 2 april 2014

En månad av äventyr - Besök i Okinawa!

こんにちは(Hej!)


Nu ska jag berätta för er den tredje och sista stora händelsen under vårlovet för mig, och det var nämligen när det kom besök hit till Okinawa!

Först den 18 mars så kom Andreas kompis Katja ( från Tyskland ) hit till okinawa för att hälsa på Andrea i Okinawa, så fram till den 22 mars hängde jag med dem två och gjorde nya och roliga saker i Okinawa!
Katja, och 18/3 då hon kom så åt vi Sukiyaki!
Gruppbild på mig, Andrea och Katja
 Dagarna fortsatte vidare och den 21 mars gick vi bland annat till ett tempel, där vi är på första bilden nedan.
Sedan gick vi också vidare till en affär som kallas för Book off vilket är en affär där du kan köpa cd-skivor, manga, anime, böcker, spel, filmer etc. begagnat men också nytt finns ibland. Efter att vi hade gått dit gick vi till ett supersött café och åt supersöta kakor!
Vi avslutade dagen med att äta hemmalagad Okonomiyaki, gott och enkelst att göra själv!


Katja med cin citronmarrängpaj och Iste!
Jag men min jordgubbsshortcake + iste och Andrea med sin cheesecake + cappuccino

Vår Okonomiyaki inehöll som huvudingredienser sallad och kyckling. Här kan man välja vilken ingrediens man vill ha själv såklart, men efter att jag har ätit på en okonomiyakirestaurang så var denna den bästa okonomiyakin jag någonsin ätit! Mums!
Ovanpå har vi okonomiyakisås, majonnäs, gräslök av något slag, och fiskflag!

Okinawa (22/3)

Idag, den 22 mars då kom Hannah, en kompis till mig från Sverige som studerar japanska på Göteborgs Universitet som jag, som är utbytesstudent i Osaka på 関西外大学(Kansai Gaidai Universitetet) och ska vara utbytesstudent där i en termin nu. Därför blev jag väldigt glad när hon tog sig tid, att på sitt vårlov, komma hit och hälsa på mig i Okinawa!

När hon kom hit så tog hon en buss till en station, jag visste tyvärr inte exakt vilken tid hon kom fram och hittade henne inte i början, men till slut hittade vi varann och under de dagarna hon var här 22-26 mars så fick hon bo hos mig, låna en futon ( madrassvariant ) och hitta på roliga saker tillsammans!

Okinawa (23/3)

På söndagar i Naha på 国際通り(Internationella gatan) brukar det alltid vara uppträdanden så vi bestämde oss för att gå dit idag tillsammans med Andrea och Katja! Det som vi inte riktigt räknade med var att det skulle vara filmfestival och dubbelt så mycket folk som vad det brukar vara, så det blev lite svårt att ta sig fram, men helt okej det med!
Första bilden här så åkte vi först taxi till 首里駅(Shuri station) och därifrån åkte vi Monorail, som är ett speciellt transportmedel i Naha. Det är uppbyggt lite som en berg-och dalbana och man tar sig fram rätt enkelt och fort med den. Med Monorailen åkte vi till en station som kallas för 牧志駅(Makishi station) och denna station är precis i början av 国際通り(Internationella gatan) så det var enkelt att gå därifrån sedan.
Andrea, Katja och Hanna på väg att åka Monorail
Hannah och jag som köpt varsin beniimoglass( beniimo är en speciell lila sötpotatis som finns i Okinawa ). Det blev en liten déjà vu för mig då jag, när jag för första gången kom till Okinawa köpte samma glass och var också med om att dagen var så varm så glassen smälte rätt fort ^^; ;)
Shîsa i en av affärerna på Internationella gatan
Hannah på en Goyabänk
Lösgodis à la Internationella gatan
Här tillverkar dem Baumkuchen ( som är en speciell tysk bakelse ) i Beniimosmak ( den lila sötpotatisen från Okinawa) !

Sötsaker i "Sweets paradise" slottet!
Vi gick också till 平和通り(som är en gata som fokuserar sig mer på Okinawanska specialiteter mer än det turistiska)
 Efter en promenad behövde vi äta lunch. Eftersom det var filmfestival var det många som ville ha mat och den restaurangen vi hade valt var ganska populär så vi fick stå i en kö ett tag men kom till sist in och fick underbar mat ( jag i mitt fall fick ソーキそば(Sôkisoba), den liknar Okinawa soba fast har en annorlunda köttbit i )
Andrea och Katja, som sedan åt カツ丼(Katsudon), friterat kött med ris.
Hannah och jag. Hannah åt Okinawa soba. Gott sa hon!
Mitt Sôki soba set. Här ingick Sôkisoba, senzai ( de röda bönorna i den lilla koppen ), och så beställde jag ris men fick en liten sushibit )

Efter maten gick vi sedan vidare till en liten park vi upptäckte bakom restaurangen!

 Filmfestivalen
De som presenterade filmfestivalen, det lär som de hade kul! ^^

Okinawa (24/3)

Dagen fortsatte och idag visade jag runt Hannah i Okinawa. Först universitetsområdet, sedan lite natur runt om där jag bor och sedan handla lite på ユニオン(Union - en typisk mataffär i Okinawa, den har t.o.m. sin egen låt!!)

Vi började morgonen med en lyxhotellfrukost ;)

På vägen till Union hittade vi denna utsikt. Också den intressanta (nya upptäcka frukten?) ananasbananen som kan ses till höger i det palmliknande trädet! ;)

Hannah med ananasbananen


Hannah i ユニオン(Union - matvarubutiken ). Handlade mat till kvällen.
 När vi sedan hade kommit tillbaka efter handlandet gick vi iväg med Andrea och Katja och sjöng Karaoke vi den närmaste karaoken från universitetet, nämligen トンボ(Tombo). Superkul hade vi det verkligen!!

Senare på kvällen var vi i mitt rum och tillagade och åt tillsammans Yakisoba ( stekta nudlar med grönsaker och kött )
Gruppbild!

 Okinawa (25/3)

Idag bestämde vi oss alla för att åka till 首里城( Shurislottet ). Så för att komma dit tog vi taxi till 首里駅( Shuri station ), gick till ett brödcafé som hade typskt tyskt supergott bröd, och sedan därifrån vidare till Shuri slottet!

På vägen i en park såg vi några sköldpaddor! Så små och söta!
En skylt som varnar att det är farligt för det plötsligt blir djupt vatten och så en annan skylt om sköldpaddor.
Katja och Andrea ^^!
Hannah! ^^
Här ser man shurislottet på håll

Jag och Hannah vid ingången till Shuri parken
Gruppbild framför Shurislottet!
Inne i slottet
En park i Slottsområdet

Kul att träffa på lite svenska blommor som en maskros〜 

Efter en lång vandring på slottsområdet satte vi oss ner och köpte kakigôri( krossad is med smak) och åt Tacorice!
Kakigôri med dragonfruit smak!
Tacorice gänget!

Mums!

Efter måltiden gick vi vidare för att se ännu en del av Slottsområdet!
Vi nådde sedan vår sista destination där vi, när vi hade samlat stämplar runt hela området, fick vår sista stämpel!
We made it!
Hannah på tillbakavägen! ^^

Okinawa (26/3)

Nu var det sista, för den här gången, dagen för Hannah här i Okinawa. Först följde vi Andrea och Katja som åkte buss ända till Chura Umi akvariet som ligger ca 2 timmar med buss från Universitetet.
Efter det gick jag och Hannah lite långsamt tillbaka till Yniversitetet, njöt av naturen och köpte en dricka och tog det lugnt ett tag innan avresan för Hannah blev av.

Hannah vid Matsalen på universitetet.
Här har vi inhandlat varsit Kalpisdricka med persikosmak, mums!
Hannah med universitetsutsikt! ^^ 
Universitetsmatsalen
Universitetsmatsalen
Sommar och sol!

Efter att vi hade gått runt lite på universitetsområdet gick vi tillbaka till Kaikan, plockade så småningom ihop Hannahs saker och begav oss sedan till flygplatsen.
Det var väldigt kul att Hannah kom hit och hälsade på! Nästa gång ses vi förhoppningsvis i Osaka, innan hon åker hem! :)
Jag åkte monorail från flygplatsen och så hem!

 またねと元気でねー!(Vi ses igen och ha det bra!)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar