måndag 7 april 2014

Promenadhelg i Okinawa

こんにちは!(Hej!)

Hej på er allihop! Har er vecka varit bra? Min har varit lugn och fin och nu är det måndag och på fredag börjar lektionerna igen, det ser jag fram emot. Nu det senaste har jag gjort en del uppdateringar, bra eller hur! Jag ska försöka hålla uppe det så det blir så här i fortsättningen också, men vet inte hur mycket jag kommer hinna nu när lektionerna börjar igen, men jag ska göra mitt bästa!

Hur som helst, till denna uppdateringen har jag valt rubriken Promenad i Okinawa, det tycker jag passar bra eftersom det senaste har jag gjort en del promenader. 

För det första, i förr i går den 5/4 gick jag, Ki, Shuu, Yona, Yun och Michael till Nishihara city i Nishihara. Det tog ca 40 min. att gå dit men det var det värt och vi fick en fin vy då. När vi väl kom fram var alla hungriga så då åt vi lunch.

Jag beställde ett Katsudon set, mycket men väldigt gott!

Ki, en av våra nya Kouhai, ( från Thailand ), äter Okinawansk zenzai ( is, mochi och röd bön pasta )

I Nishihara City.

Sedan så igår bestämde jag mig för att ta en promenad runt Universitetet när det var så fint väder!

Går man nerför denna trappa kommer man ner till ån som finns vid universitetet...
... men bara de som har tillträde får gå in i djungeln här, så inget ensamt djungel äventyr bland djur som jag inte känner till här inte!

Kyouyou bron

Ingången till matsalen på vänster sida
Går man upp för gången här kommer man till en liten mat/bok miniaffär där man också kan köpa små lunchlådor om man inte vill äta i cafeterian.
Här hade jag de flesta av mina lektioner förra året, kommer det vara samma i år tro?

Universitetsbiblioteket
Klöverblommor
Trädet är en Promunad som det kallas, det låter nästan som promenad, eller hur? ^_-
Välkommen till rödljuset där det inte finns någon stoppknapp, utan här går det i orning och man får vänta tills det är sin tur att gå över gatan!
Det högsta tornet i Kaikan ( där jag bor )

Shîsa~!

国際交流会館/会館( Kokusaikôkryûkaikan/ Kaikan ) = Där jag bor! :)
Här sorterar vi sopor!
Ingången till Kaikan. Här kan man fritt se på teven om man vill. Egen tv kan man köpa, men har kan man se på den gratis! :)
Här får vi brev från vänner och kära, sedan också räkningar och andra påminnelser, till våra brevlådor!
Toaletter finns också här.
På övervåningen här först till vänster är det ett större rum om man vill spela pingis eller ha större aktiviteter, där har vi bland annat vår Sanshinklubb. I rummet med japanska dörrar är precis vad dörrarna visar, det är ett japanskt typiskt rum med tatami-mattor och sean ett kök som man kan låna. Dessa bägge rum kan man hyra om man pratar med Osamu-san som jobbar på nedervåningen.
Ett litet bibliotek/pluggrum finns också!
Känner man att man är törstig, och inte vill gå ut ensam mitt i natten till närmaste affär finns det en dricksmaskin på våning 2 också! :)
Hiss? Nej, varför då? Här ska vi bli starka och gå i trappor!
Det finns 6 stycken våningar och varje våning har 2 tvättmaskiner och 2 torktumlare som man får använda fritt! 
Korridorerna i varje våning. 
I Okinawa kan det regna lite titt som tätt så att ha ett paraply kan vara bra att ha.
Utsikt från femte våningen i korridoren!
Min dörr!

Där, var jag tillbaka efter min promenad och då har ni sett en del av Universitetet och hur det sur ut där jag bor! Underbart fint, eller hur? :)

Idag har också paket tagit en promenad till mitt rum också! :)
Först fick jag dessa nudelpaket från Ki!
Den till vänster är en grön curry nudelpaket, åt den till lunch; stark och god! Riktig thailändsk smak, mums!
Den till höger kommer jag inte ihåg vad smaken var, men den ser intressant ut med!

Sedan gick jag ner för att se om jag hade fått någon post, och ja det hade jag!
Jag fick ett stort paket från mina föräldrar!!
Det innehöll en stor vacker påskhälsning!!!

 ありがとうございました!(Tack så mycket!! :D)

Dagarna rullar på och på torsdag ska vi göra ett framträdande med vår Sanshinklubb, för att försöka få nya medlemmar(!), och på fredag börjar lektionerna igen!

Hoppas alla har det bra!


元気でねー!(Ha det bra!)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar