tisdag 22 april 2014

Goya Chanpuru

こんばんは!(Hej!)

Hej på er! 
Veckan börjar gå till mitten av sig och jag har hunnit göra fler saker sen jag senast uppdaterade!

Jag börjar först med att berätta om att jag gick med Clàudia till Nishihara city för vi ville köpa badmössa och simglasögon, för i närheten av Ryudai finns det en pool där man kan bada så dit har vi bestämt att vi ska gå snart!
Efter detta beställde vi varsin banan-choklad-frapuccino på Starbucks, mums!
Så mumsigt god alltså~!!


Nu går jag vidare till det som jag kallar rubriken för, och det är nämligen "Goya chanpuru". Goya är den gröna grönsaken ni ser i bilderna längre ner och chanpuru är den okinawanska ordet för "röra" på japanska, så enkelt översatt är det en Goyaröra!
Idag var det så att jag gjorde denna maträtt med Irene och det var väldigt enkelt och väldigt gott! Goya chanpuru är en speciell maträtt i Okinawa som jag har berättat för er tidigare, men tänkte nu lägga upp ett recept så ( om ni hittar ingredienserna ) kan göra det själva! I denna versionen använde vi inte pork utan sistället Tofu. Nästan gång lägger jag upp ett recept med Pork i!

Goya chanpuru 2 pers.
Ingredienser: 

  • Tofu (hur mycket bestämmer du själv, men vi hade 170gx2)
  • Goya ( 1 st )
  • Ägg ( 5 st )
  • Salt ( att blanda goyan med )
  • Olja ( att steka maten i )

〜Tillagning〜

Du börjar först med att skölja och gröpa ur det vida från goyan. Ju mer noggrann du är att gröpa up det vita från goyan, ju mindre bitter blir den i smaken.

Sedan lägger du Goyan i en skål, sköljer goyan i skålen och häller bort vattnet.
Just nu är goyan väldigt bitter, och för att den inte ska vara fullt så
 bitter häller du i en del salt för att medverka detta. 
Efter detta låter du goyan vila i skålen i ca 10 minuter.


Efter detta hackar du Tofun i små fyrkantiga bitar.

Sedan tar du 5 st ägg och vispar de till en chanpuru ( mix ).
För att sedan vänta på den 10 minuters goyan börjar du att steka upp tofun i oljan.


Häll, efter sina ungefär 10 minuter, i goyan i tofun och stek tills goyan är en aning mjuk.

Till sist så häller du i äggröran och blandar tills äggen blir som äggröra, och det blir en pytt av maten.

Färdigt!
Här är nu den färdiga Goya chanpurun. Goyan är en bitter grönsak, så gillar du lite bitter mat är denna maten perfekt!
Smaklig måltid!

Vi njöt av den goda Goya chanpurun och efter maten tog vi en promenad runt universitetet! Gott!


Lycka till i köket med Goya Chanpurun!

元気でねー!(Ha det bra!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar