lördag 19 april 2014

Sol, sol, sommar och sol

こんばんは!(Hej!)

Godkväll allihop!
I onsdags så hade jag mina första lektioner i 沖縄事情( Okinawansk kulturklass ) och 日本事情 ( Japansk kulturklass ). 沖縄事情 började med att vi först alla försökte, och lyckades ( även om alla inte fick sittplatser ) komma in i det första klassrummet. Vi var så många! Klassrummen här i Ryudai ( University of the Ryukyus ) är så stora så att i alla fall 20 pers kan få plats där inne, men vi var lite mer än det. Vi var mycket mer än det, så för att alla skulle få någonstans att sitta förflyttade vi oss alla till ett annat klassrum som var dubbelt så stort. Där fick alla plats. Blev rätt så förvånad att vi blev så många i den klassen, undrar om alla kommer att fortsätta med den. Det är en väldigt rolig kurs, vi gör små resor och lär oss om Okinawas kultur. Jag förstår helt om alla vill fortsätta! En nästan dubbelt så stor lektion än förra terminen, men kul det med! Var det så har för mina senpais också som tog denna lektionen tro?
Lektionen var rolig och vi fick göra bentos ( lunchlådor ) som såg så äkta ut, fast all mat var i plast, synd-!

Dagen fortsatte sedan med 日本事情 och vi blev ett ganska stort antal i denna lektionen med. Förra terminen kunde vi sitta i en stor ring, denna ringen blev för stor nu, med våra nästan 25 personer, men det gick ändå! Vi delades in i grupper och fick göra, sim början av kursen förra året när jag började med denna; en liten föreläsning om vad vi tycker är specifikt för Japans kultur. Jag fick sitta med Joanna från Filippinerna, Meire från Peru och Hani från korea, alla kouhais. Trevliga! :)
Sedan fick vi så klart en läxa från denna lektionen med. Lektionerna här är att leta efter information själv, på internet eller böcker och sedan presentera det ämne som du fick. Lite jobbigt, men kul!
Efter denna lektion var jag och Clàudia, som också tar denna kursen denna terminen, hungriga efter lunch, så vi gick till matsalsbamban och åt.

På kvällen, närmare bestämt runt halv två tiden bestämde jag att det var tid för en liten tupplur. Den blev rätt kort, två timmar ungefär. Efter detta gick jag till Clàudias rum och vi såg på fotbollsmatchen mellan Barcelona-Madrid. Det var rätt kul att sitta och kolla på en fotbollsmatch från kl 4-6 på morgonen. Tyvärr så förlorade Barcelona, men de gjorde ett mål mot Madrids 2 mål!
Sedan gick jag tillbaka till mitt rum, åt frukost, tog en dusch och tänkte sedan att det är nog gött att ta en liten tupplur innan lektionerna börjar, så denna tupplur tog jag i ca 2 timmar, men blev mycket tröttare efter detta. suck XD. Men blev piggare på dagen sen så helt okej!

Efter denna dagen gick jag till Nishihara med Andrea och shoppade mycket nya kläder, nu är det sommar så då behövs det sommarkläde och det hittades mycket!





 Det var sedan påsk och jag fick påskpresenter av min syster! Kul och gott! Typiskt svenskt lösgodis, påskskum och så en fin majblomma för i år! Superfint, tack! :D
Här fäste jag min majblomma!
Jag har köpt en ny skolväska förresten! Denna är mycket sötare och roligare än en vanlig väska tycker jag! :D
Som jag har skrivit i tidigare inlägg var det tänkt att jag skulle gå på fotbollsklubb idag men detta blev inte av för jag fick ett telefonsamtal från Furuhashi ( hon som har hand om fotbollsklubben ) att det var väldigt få som skulle gå till fotbollsklubben idag, så det var ingen träning. Synd, men nästa vecka ska vi ses istället! :) Ser fram emot det då!


Dagarna fortsatte sedan som vanligt fram tills på lördag då det äntligen var helg. Då bestämde sig jag, Clàudia och Carine att vi skulle ta oss en tripp ner till havet för vårt första dopp i år på Kirakira stranden. Jag upplevde då en dèjá vu eftersom i oktober förra året var jag på samma strand och tog första doppet i Okinawa då!



Det var inte supervarmt i vattnet, men det blev i alla fall några simtag och efter ett tag blev det varmt i vattnet! Gött!
Clàudia ^^
Carine ^^

Det var riktigt gott att ta ett första bad, jag glömde att smörja in mig på ryggen ( solen var riktigt stark idag ) så märkte sedan tomatfärgen på min rygg, ouch. Jaja, så går det. Mår bra ändå! :)

Efter bad och sol ville vi ha mat så vi fick till en fin restaurang och åt mycket god mat!


 Vi fick ringa efter servitrisen med denna klocka, kändes väldigt fint~
Carines mat; biff med aioli ( som Clàudia blev överlycklig när hon fick veta att vi kände till det; Aioli kommer från Katalonien ^^ !)
Min mat, så gott! Friterad lax med vinägersås, broccoli och tomater med ris. Gott att äta fisk sådär efter havet!
Clàudias mat; fyra sortes ost pizza!



Mmm, efterrätt!

Det roliga med maten här var också att när man såg på bilderna och fick maten så såg det precis ut som de gjorde på bilderna! Här fick man äta med ögonen också, mums!

 Sedan, innan avresa hem igen blev det fina/roliga bilder!
 Väl tillbaka i Kaikan, tog jag mig två timmar och pluggade i vårt lilla bibliotek som finns där vi bor. Gött och enkelt att sitta där och plugga! Det blir helt säkert av fler gånger!

Detta var veckan för mig! Jag hoppas att veckan för er har varit lika underbar som den har varit här för mig!

元気でねー!(Ha det bra!)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar