måndag 14 april 2014

De första dagarna på den första terminen

こんにちは!(Hej!)

Veckan går vidare och idag är det början på en ny vecka! 

I onsdags var det Sanshinklubb som vanligt men innan det bestämde sig jag och Irene att vi skulle spela bordtennis, så det gjorde vi. Kul! I Kaikan här finns det en bordtennis bord, så vi behövde bara gå dit och spela, enkelt och kul! 

Sedan var det Sanshin, och igår kom det nya personer som också ville slära sig att spela! Alltid kul med nya medlemmar!
Jag hoppas att det kommer bli fler nya medlemmar!



I torsdags så var jag på orientation för oss och våra Kouhais. Vi fick reda på vilka lektioner vi valt ( vi valde vilka lektioner vi ville ta vid denna terminen ), fick lite annan information om vilka studenter från vilka länder som är utbytesstudenter i ett år framåt för april nu med ( det var samma för oss i oktober förra året ). Det var många nya ansikten. I våran klass, 日本語Ⅳ( Japanska 4 ) som vi blir kallade nu, fick vi tre nya ansikten. Dessa tre är Ismael, Andres och Joachim från Spanien!



Efter orientationen gick jag till 大学会館 där jag frågade efter information för jag vill gärna gå med i en klubbaktivitet denna terminen. Det finns en del klubbaktiviteter så att välja en kan vara ganska svårt, eller hur. Jag hade turen att höra från min senpai att fotbollsklubben ska vara en rolig, trevlig och bra klubb. Ska ringa de idag och fråga om jag ( och Andrea är också intresserad ) kan komma och titta på en träning och sedan förhoppningsvis joina dem!

På fredag började jag mina lektioner, gött att komma igång med pluggandet igen! :)

Från klubbaktiviteterna här på University of the Ryukyus så finns det de klubbar som är väldigt seriösa och sedan de som inte är fullt så seriösa. För att ta ett riktigt seriöst exempel som jag har fått höra om är Dykklubben på söndagar. Denna klubben är varje söndag från halv 6 på morgonen, till hur länge de vill hålla på ~halv 6 på kvällen. Vill man gå med i denna klubben får man vara beredd på att betala, jag tror det var 500 yen (inte dyrt) och gå på varje klubbmöte. I denna klubb får man inte missa ett enda. Så beter sig en seriös klubb. Gillar man detta är det säkert kul!
Den klubben som jag funderar på om jag ska gå med i, är en inte fullt så seriös fotbollsklubb, vad jag har hört. Detta vore bra eftersom jag inte är som den bästa spelaren i Barcelona än . . .
Fotboll har jag aldrig gjort förut, så om jag tycker att det kommer bli kul med fotboll blir att vänta och se..! Min första tanke var att gå med i en badmintonklubb. Jag hörde dock att de är ganska strikta, och när jag har en del lektioner så vet jag inte om jag kommer att kunna gå på varje lektion så en lite mindre strikt klubb vill jag gå med i.
För att kunna gå med i denna klubb valde jag först namnet på fotbollsklubben, som i detta fall är 琉球大学女子サッカー部(Fotbollsklubben i University of The Ryukyus för kvinnor). Sedan gick jag till 大学会館 och nämnde mitt förslag, fick sedan numret till kaptenen i laget för att sedan ringa upp henne, vilket jag har tänkt att göra idag!


Nu till eventet som var i lördags. Då åkte vi många personer iväg till Ginowan, som ligger i närheten av universitetet, en ca 20 min. åkväg därifrån, för att kolla på det tidigaste fyrverkerifirandet i Japan!
Yayun ich Irene ^^
Yuri och Ki ^^
Typisk mat för festivler; takoyaki, okonomiyaki, dricka, klyftpotatis, korv, kyckling, yakisoba, dessert m.m.
Michael ^^
Fr. Höger: Luca Han, Yasukubo och en som jag inte vet namnet på ^^
Grupp med nya Kouhais! ^^
Chou och Kiriko ^^ 
Yunji, Laura och Yuri ^^
Andrea och Erika ^^
Nya Kouhais ^^
Claudia, Carine och Jessica ^_^


Platsen där vi kollade på fyrverkerierna!



Väldigt vackert var det! Efter detta blev det mat och vi kom inte hem förrän klockan var halv 2 ungefär, sent blev det. Men kul var det!
Idag har jag haft min andra lektion, som var mer en självpresentation eftersom vi har tre nya klasskamrater nu! Imorgon börjar lektionerna på allvar och läxor rullar in! Ser frm emot denna terminen!

Hoppas ni har det bra!


元気でねー!(Ha det bra!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar