söndag 27 april 2014

Songkran Day i Okinawa!

สวัสดี ค่ะ(Hej!)

Ett litet annorlunda typsnitt jag använde där, eller hur! Idag är det inte på japanska utan det där var på thailändska (S̄wạs̄dī kh̀a)! Idag har det nämligen varit nyår här i Okinawa, thailändskt nyår!

Mycket annat kul har hänt i veckan, bland annat så var jag på fotbollsklubben och prövade på. Detta var tyvärr ingenting för mig. Jag visste ingenting om fotboll från början och i klubben var alla duktiga på det, så hade svårt att få in känslan för det. ;) Kul att pröva på det i alla fall och alla var riktigt trevliga! Vi får ses någon annan gång, som okinomiyaki eller annan träff! ^^ Igår så gick jag tillsammans med Clàudia, Carine och Irene till en ramenrestaurang i närheten av universitetet och efter det blev det karaoke till halv två på natten tillsammans med Laurin ( från Tyskland ) och hans kompis! Härligt gäng och många roliga låtar! Kul!

Sedan idag så klockan 10-15:00 var det Thailändskt nyår som också kallas för Songkran Day, och det firades på många sätt och vis!

Det börjades först vid kl 10 av att vi skulle "vattna buddhan", alltså den figuren ni ser i guld. Man tog först vatten i en liten silverskål, hälsade på buddhan, hällde sedan vatten på buddhan och sedan som ni ser längst ut i bilden så hällde man vatten i deras händer!

Det följde sedan med en speciell thailändsk dans i traditionella thailändska kläder!
Fr. Vänster: Gifu och Bonas ( från Thailand)
Otroligt vackra kläder eller hur? Fick höra från Gifu att den dräkten hon hade hade hon gjort själv! Fick se på den närmare och den var så detaljerad att det tog nästan 3 månader att sy den!
De smycken de har i håret är också olika. Gifus smycken beröttade hon att de finns både för vuxna och för barn. Är smyckerna för vuxna är de mycket större, beröttade hon också!
Vi fick sedan lära oss en del av dansen, den dansen de gjorde med händerna. Den liknade lite den dans som finns här i Okinawa med! Fint! ^_^

Det fortsatte sedan med att Fang sjöng 島ん中ぬ宝( Öns skatt ), som är en typisklåt för Okinawa, vill ni höra den, klicka då här! I denna låten kan ni också höra sanshin intstrumentet som jag spelar, bland annat i början! ^^
Meningen i låten handlar om ön, den ö han är född på och vad det är för ö! :)

Fr. Vänster: Gaido och Fang ( från Thailand )
Blev riktigt rörd när hon sjöng den! Så fint♡


Det var sedan dags för den första leken som de hade planerat! Ni kanske känner igen den?
;)

Vi fick, allihopa som kom, också typisk thailändsk mat! Det fanns både stark och mindre stark mat. Har du varit i Thailand och ätit denna mat som har riktigt typisk thailändsk smak så kan du nog tänka dig hur denna mat smakade! Riktigt rik grön curry med thailändska kryddor som de hade beställt speciellt till denna dag! MUMS! :D

Det thailämdka nyåret firades vid 国際交流会館(Kaikan) och runt om i Lobbyn hade de hängt upp plancher med typiska bilder från Thailand! Idag kändes det som att vara i Thailand verkligen! ;)

Träffade också Manami som hade kommit hem efter sin en veckas resa i Indien, kul!
Åt den mumsiga maten~^^!
Efter lunchen fick vi se en show med thaiboxning! Häftigt!
Det var många som var intresserade av nyåret idag!
 Sedan fick Mukin och Yoga pröva på thaiboxning också! Mukin fightas med Gifu och Yoga med Gaido!

Lek efter lek fortsatte, och jag fotade självklart〜!
Nu fortsatte den mest "starka" tävlingen. Det var dessa fyra som ville tävla för priset med kakor!

Kort och enkelt gick tävlingen till så här:
  1. Tvätta ansiktet
  2. Leta efter godis med munnen i en skål full med mjöl
  3. Ät runda godis med pinnar
  4. Ät en macka med STARK kurrysylt
  5. Drick upp en coca cola flaska!
Gör detta fort! Väldogt kul var detta att se, det blev en del fusk och eftersom mackan var så stark blev det så att de fick dricka coca colan emellan åt, men det var riktigt kul att se på!! ;)
Grattis grattis alla〜!

Från en lek till en annan, här skulle de kasta ballongen fulla med vatten till varann, redan här började vattenkriget...

När jag säger vattenkriget, så menar jag det ...
Här var det både ballonger och tunnor fyllda med vatten som vi, eftersom vi ville fira thailändskt nyår till 100 procent, kastade på varann!
Det blev ett bad kan man säga! ;D Så roligt!!

Fint〜! ;D

Efter detta åt jag och några till kvällsmat med de Thailändare som annordnade detta! Gott och riktigt kul!

Friterad lök och skinn( gott! ) och så blad som smakade riktigt Thailändsk!
Friterade räkchips typ! :D

Manami ^v^
Grön curry, samma som vi fick till lunch!
Fick höra att de hade lagat mat till så det skulle komma 100 pers. Det kom ca 30 kan jag tänka mig så de hade en del mat kvar kan man säga!! ;) Gott!!


Fick sedan denna kexliknande sötsak och återvände sedan tillbaka till mitt rum för att förbereda mig inför morgondagen!

Det var riktigt kul att fira Thailändskt nyår,och att jag fick vara med om det i Okinawa var alldeles underbart! Jag får göra fler och fler underbara saker här i underbara Okinawa! Underbart!

Hoppas ni tycker att denna äventyrsrika vecka verkade rolig! Imorgon ska jag ringa en simklubb och så ska jag och Clàudia pröva att gå med i den! Imorgon är det dessutom Yoga och Sumbadans! Ser fram emot detta! På tisdag är det också en ledig dag, gött! :)

Vi hörs!

元気でね!(Ha det bra!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar