lördag 3 maj 2014

Ledighet!

こんばんは!(Hej!)

Nu har det äntligen blivit helg här i Okinawa. fast denna veckan har det inte varit fullt så många lektioner faktiskt. I tisdags var det nämligen en ledig dag här i Japan, och den dagen resulterade sig i att jag först anmälde mig till 日本語能力試験N2( Ett japanskt test som visar vilken nivå du ligger på i din japanska.


I detta testsystem finns det från N5-N1. N1 är den svåraste och den tror jag inte att jag klarar av än, men N2 vill jag pröva mig på. Tyvärr så är testen inte gratis, men hur dyrt
som helst är det inte heller; 5500¥~370 kr. Detta tycker jag är värt! Testet är självklart frivilligt, och jag tar det för att ta reda på vilken nivå jag är på i japanskan! Så i Juli, då har jag testet! Det blir att kämpa på inför det nu!

Till detta testet har jag köpt en bok också för att träna inför detta.

Den boken jag köpte heter så mycket som det här:
 Översatt till svenska är det: "Ett test för att veta vilken din nivå japanskan ligger på.
Det finns många olika övningar i denna boken. Boken är för dem som ska test N2, men det finns kanji enda till N5 så man kan plugga på inför dem också om man känner att det skulle behövas.
 För att sen få en egen övning på det hela finns detta i den här boken också. Utöver Kanji så finns det exempelmeningar, verb, adjektiv och substantiv meningar också! Mycket att plugga på och öva på, men häftigt! :)


Vidare till vad som har hänt under veckan, tisdag lov ja, gött~! Nästan precis efter att jag hade anmält mig till N2 testet gick jag, Carine, Clàudia och Jessica till Nishihara city och gjorde lite shopping, gött!

Sedan på onsdagen hade vi Okinawansk och Japansk kultur lektion som vanligt. I Okinawansk kulturlektion hade vi ett test om ウチナーグチ(Uchina-guchi; Okinawa språket). Detta språk har jag verkligen fått tycke om så därfr så har jag gått och köpt dessa tre böcker om språket:


  • Boken längst till vänster, ウチナーグチ入門(En introduktion i Uchinaaguchi*(På Okinawanska; De som bor i Okinawa kallas för Uchinaa, sedan guchi på okinawanska betyder språk, så meningen är "En introduktion i Uchinaaguchi". I denna boken finns det miniberättelser på både okinawanska och japanska, så kan man enkelt lära sig språket!
  • Den boken i mitten, 沖縄語の入門(En introduktion i det okinawanska språket) beställde jag på Seikyou affären som finns vid universitetet, efter ung. en vecka fick jag hämta den där! I denna boken kan man enkelt lära sig det okinawanska språket.
  • Boken till höger heter 沖縄ことわざの窓(Fönster av Okinawanska ordspråk). Här står det ord på okinawanska och så får man lära sig innebörden på dessa!
Alla dessa tre böcker verkar riktigt roliga, och det ska bli riktigt kul att läsa dem! Ingenting står på engelska i dem, men japanska är inte jättesvår heller, och ibland står det på furigana(läsningen av Kanji), men inte alltid. Känner du att du vill pröva på, så rekomnederar jag dem starkt! :)


Igår hade jag en presentation i klassen, om det underbara söta goda bäret ananas♡! Mums!
Efter denna lektion var vi lediga! Woho~! Nu börjar en hel del ledighet igen, fram tills på onsdag så har vi inga lektioner. Tacka gör jag Golden week som är en ledighet hr i Japan och sedan att några lektioner är inställda, så ingen lektion då! Inga extra läxor heller, bara vanligt mycket! woho ;)!

Idag var det välkomstparty för de nya studenterna! Jag gick dit, och nästan precis som jag klev in i rummet träffade jag flera som var intresserade av Sverige. Väldigt kul det, hoppas att jag kan träffa dem snart igen! :)
Sedan lärde jag känna Yuri och Suji, som är två nya kouhais också. Riktigt trevliga! Alla är riktigt trevliga och nästa helg är det beach party, det ska bli kul att lära känna alla bättre, och ha roligt! :)

Imorgon ska jag, Clàudia, Carin och Jessica åka och kolla på ハーリー(Hari), som är detta:

Jag har själv aldrig sett detta, så vet inte så mycket om det, men ska bli riktigt kul att se det imorgon! Jag uppdaterar mer här senare med bilder om hur det var! Jag hoppas att regnperioden kan vänta några dagar till så vi får solsken imorgon!

Hoppas ni alla har det bra och njuter av vår(snart sommar?) värmen i Sverige!

元気でねー!(Ha det bra!)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar