måndag 5 maj 2014

Golden Week - Hari

こんにちは!(Hej!)

I söndags var en händelserik dag!
Vill man ta sig från universitetet in till Naha finns det olika alternativ. Först taxi, som är det "dyraste" alternativet. Så fruktansvärt dyrt är det inte, åker man själv är det ca 1800 yen (~120 kr ) och resan tar ca 30 min. Oftast åker jag inte själv in till Naha, så åker man två, tre, fyra stycken delar vi på priset. Ännu billigare och vi kommer till exakt den platsen vi vill till.


Det andra, billigare alternativet, när vi nu var fem så taxi inte gick, är buss.
Från klockan 12 då jag träffade Jessica, Clàudia, Carin och Thomas ( Spanjor ), tog vi bussen från Ryudais universitetssjukhus och in till Naha började äventyret!
Till höger är en bild på hur busstiderna går. Om tiderna finns att kolla på nätet, vet jag väldigt lite om, men vid busshållplatserna finns dessa i alla fall.

Förutom den busshållplatsen som vi hoppade på, finns det två andra busshållplatser vid den norra utgången av universitetet. Jag visar dem nästa gång!

Hur som helst~. Buss här i Okinawa är inte så svårt som man kan tro. Man hoppar på bussen, tar en biljett som finns direkt när man hoppar på, sitter och väntar tills de ropar upp vilken hållplats du vill hoppa av på, trycker på stoppknappen och hoppar av. Vi märkte när vi åkte att bara på vissa hållplatsen ropar de ut de på engelska, antagligen de hållplatsen där det kan tänkas hoppa av flest turister.
Innan du hoppar av måste du betala, här funkar INTE 5000 yen lappar, men har du en 1000 yen lapp kan du växla in den till småmynt på bussen.
Priset från Nishihara (universitetet) till Naha, brukar alltså gå på ungefär 500 yen, beroende på vilken tid det är på dygnet.

Vidare till äventyret~!
Vi hoppade av bussen och tog sedan en taxi till Harifestivalen (som vi sedan märkte att vi kunde gå till..så pass nära!).

Anländing vid Harifestivalen!


En attraktion för barn, lite kul att Pikachu från Pokèmon var där ;)
 Är det festivak, är det också mat. Detta fanns i massor!
Jag köpte mig själv en okonomiyaki; en japansk omelettpizza med kål, bacon och annat gott, en puffy snow dessert (fluffig glass) och taiyaki med ankofyllning!
 Det var också artister som uppträdde! Bland annat dessa som jag inte minns namnet på men de sjöng och dansade i Okinawastil! Fick höra från jessica att de var ganska populära i Frankrike, häftigt!

Nu till huvudattraktionen, nämligen Hari!
Fr. Höger: Clàudia, Thomas, Jessica, Carine ^^

Vi stod i kö för att få åka med och ro i en av båtarna, riktigt kul var det! 

Peppen att åka Hari~

Vi fick alla var sin åra och så var de en person längst fram som slog i en trumma och då rodde vi. Riktigt kul! :)
Han som satt längst fram med sin trumma. Han slog en gång i trumman och då rodde vi.Efter varje slag sa vi också "hai" (=ja) och rodde vidare! Häftig upplevelse!

Fiskar som hängde lite varstans i luften!


Bild på min choklad,karamell puffy snow! Mums!

Efter ett tag, innan vi gick hem, köpte jag taiyaki ( dessa formade brödfiskar med röd bönpasta inuti ). Gott! Första gången jag åt det!


Sedan fanns det inte så mycket att göra på denna festivalen. Det var mest en festival för barn, men det var kul att pröva på Hari!

Idag är det en ledig dag igen, för idag är det Golden Week! Jag ska snart ta mig en promenad in till Nishihara tror jag och göra lite shopping!

元気でねー!(Ha det bra!)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar