söndag 25 maj 2014

Museum medan midterminstesten rullar in!

こんにちは!(Hej!)

Nu det senaste har det inte blivit mycket uppdateringar. Mer än en vecka sen min senaste uppdateringen. Det är inte så att det inte har hänt något, utan jag har mått upp och ner och så har vi så klart läxor som måste göras, och sedan ovanpå detta så rullar midterminstesterna in. "Midterminstest" undrar du? Här i Japan har vi detta och det är som ett minitest inför sluttentorna. Man ska inte ta dessa tentor för enkla, men pluggar man på rikligt så går detta bra! Jag har som sagt inte haft någon motivation under denna veckan då jag inte mått riktigt bra, men denna motivation får sätta igång nu för redan nästa vecka har vi det första av dessa testen! Jag tror, som tur är, att det inte kommer att bli några större problem med det testet,  för jag har pluggat på riktigt mycket denna terminen, så det går nog bra! Jag gör mitt bästa!

För att summera lite av vad som har hänt under veckan.
I onsdags var det en resa med "Okinawansk kultur"-lektionen och vi åkte till Muséumet om Okinawa. Vi såg massvis med fin kultur som jag inte visste om och sedan lite mer detaljerat från det jag hade lärt mig. Själva gick vi omkring, men jag hade tur och gick en rundresa med Joachim ( från Spanien ) som också verkade riktigt intresserad av historia! Medan vi gick omrking så samlade vi svar på frågor som vi hade fått från lektionen; även om det var en resa, så var det en resa med en lektion! Kul!

 På vägen till musèet, fotade jag såklart, fick med en del fina bilder. Här till höger är jag och Andrea! ^^
Laura ( från Frankrike ) ^^
 Ankomst vid musèet~! 
Det var inget litet musèum heller. Det fanns en utegård som vi gick till först och gick igenom lite hur det såg ut i ett typiskt okinawanskt hem bl.a. !
Vår okinawas historia lektions lärare Yamashiro! ^^
 När vi sedan kom in till musèet delades vi in i två grupper. Den första gruppen ( jag bland annat ) fick börja med att göra en typisk leksak från Okinawa.
Från början är denna leksak gjord av bladen från en ananas, men vi hade inte det till godo nu så vi körde på färgglada band istället.
Leksaken vi gjorde översätts nog bäst till "habufinger". Habu är en giftig orm som finns i Okinawa, så denna leksak vi gjorde skulle representera ormen. Ormen biter tag i ett finger, och man kommer inte loss. Det var en rätt svår uppgift, och jag mådde som jag berättade innan, inte bäst så fick en del hjälp! :) Kul var det!
Färdig~!
 Inne i musèet!
Det var inte alltid man fick fota, men de tillfällen som man fick så tog jag chansen! :)
Sanshin! Instumentet jag har lärt mig spela här!
Roligt gruppfoto på Andrea, Mukin ( från Kina ), Clàudia, Carine och mig! ^^

Det hör är bara en del av ostbitsmusèet! V'ldigt intressant var det och jag åker nog tillbaka någon dag! Det fanns fina souvenirer där som jag gärna tittar efter! ^^

Irene och jag! ^o^

Bussbild~!
Tog sedan en sen lunch på skolcafeterian med Shin, Wei och så Yoga, Irene och Christian som inte syns på bilden men var med de också!
Jag köpte mig en mangadricka! ;)

Vandrade sedan hemåt! Jag tog en liten annorlunda väg så tänkte att jag skulle visa er den! Underbart väder det var utomhus~!
Jag fick dessutom en bild på en vacker stor fjäril! Inte så nära dock, men någon gång blir det allt en närbild! ^^

Annat i veckan har varit lektion på lektion och jag har inte mått bra, men har inte fått så mycket vila heller förutom nu i helgen! Mår lite bättre nu och nu ska jag börja plugga för imorgon börjar lektionerna igen! :)


Gruppbild från musèet! :D


❤️Grattis mamma på mors dag idag!❤️

元気でね〜!(Ha det bra!)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar