torsdag 15 maj 2014

Regnperiod och hetta i underbara Okinawa!

こんにちは!(Hej!)

Hej allihop! Nu har det gått några dagar sen min senaste uppdatering. Inte mycket har hänt sedan lördags, men för att hålla er uppdaterade ska jag berätta det som hänt ändå.
Regnperioden och den fuktiga hettan har nått Okinawa. Detta är inget som jag har upplevt i Sverige tidigare, så att få uppleva det i Japan är .. intressant! Jag bor på en tropisk ö, så tropisk värme är väl något självklart då, eller vaddå ;).
Dimma från regn utanför balkongen i Kaikan

Hur som helst, medan det regnar varma skurar som en dusch börjar graderna närma sig 25-30 grader utomhus. Underbart visst! Sen så kommer vissa dagar, som igår, då fuktigheten stwg och det var som en sauna utomhus och man kunde inte förlita sig på att den svalkande okinawanska vinden finns där vanligtvis, utan värmen stiger och stiger, svetten rinner och armarna blir klibbiga av värmen. Rätt tugnt XD. Igår var riktigt tungt att bara gå till en lektion i denna hettan. Jag vaknade dessutom tidigare för att det var så varmt i mitt rum. Jag kan använda luftkonditioneringen, men vill inte riskera att få en fökylning, ett sånt dilemma eller hur~. Hur som helst, så gillar jag att uppleva nya saker så den hära temperaturen är fantastisk och rolig, fast tung att uppleva. Solfjäder, vatten och paraply är något man bör ha med sig varje dag nu!
Man ser knappt något i detta väder XD.

Vidare vad som hände efter födelsedagsfesten i lördags. På söndagen efter födelsedagskalaset, det inte många läxor som jag hade, men lite plugg till det japanska testet i Juli, men annars lovdag. Gött det. 
Sedan började en ny vecka, denna veckan är det inte några helgdagar; en vanlig vecka med andra ord.
Måndag, vanlig nyhetslektion. 
Tisdag, reportlektion och grammatiklektion, sedan min ( efter två veckors uppehåll(!!) ) valda affärsjapanska lektion. Är mycket glad att jag valde den kursen, känner att japanskan blir bättre och bättre, bland annat med hjälp från den lektionen.
På denna lektionen fick vi idag den bok som vi hade beställt också som vi ska ha till denna lektion. Är näst intill överlycklig att vi ska ha en bok till denna lektionen, och inte papper som alla andra lektioner, papper kan bli så rörigt efter ett tag så en bok sitter fint~.
Nästa termin, då jag är hemma i Sverige, kan jag inte läsa affärsjapanska, om jag skulle vilja fortsätta med det, synd. Men om man vill plugga själv ch lära sig mer kunde man beställa den andra boken också, detta gjorde jag inte då, men idag, i nyhetslektionen, så har jag samma lärare oh då kunde jag köpa den boken idag så det gjorde jag!

Den första boken som används i ビジネス日本語Ⅰ(Affärsjapanska 1) heter så mycket som:
ビジネス日本語、テキスト① (Affärsjapanska, text 1) och
Den andra boken som används i ビジネス日本語Ⅱ(Affärsjapanska 2), som jag inte kommer att kunna läsa i Japan, då jag är hemma i Sverige innan dess, heter:
ビジネス日本語、テキスト② (Affärsjapanska, text 2).
Ska du läsa här på Ryudai, och vill utmana dig själv lite föreslår jag denna kursen. Vi lär oss keigo och hur man ska bete sig på japanska företag. Det är speciellt, kul och intressant!
Onsdag, går vi vidare till. Idag, innan lektionerna, prövade jag på ett japanskt bröd här i Japan, som är ganska enkelt att hitta och tänkte jag skulle visa det för er.

Som ni kanske ser på förpackningen är det ett bröd, och om ni har följt min blogg vet ni kanske om att de små röda figurerna på förpackningen är シーサー(Shîsâ), Okinawas skyddsfigur. Om "Coco" som affären heter, där jag köpte brödet, ( som för att tillägga finns precis utanför Kaikan, gå 100 m ish, över gatan och så är affären där ) bara är från Okinawa, men Shîsâ figurerna är definitivt från Okinawa!

Nu går vi vidare och tittar på innehållet. Intressant eller hur?
I Sverige är det inte populärt? Inte så vanligt i alla fall att man blandat potatis och spaghetti tillsammans eller hur? Här har det blivit grejen man gör! Inte bara i brödet som denna, utan också i bentolådor ( lunchlådor ) blandar de ris, spaghetti och potatissallad! Lite skumt i början kanske men jag har vant mig vid det, gott ! -w-

Innehhållet;
Fr. Vänster: Friterad potatisbulle ( de gillar för örigt väldigt mycket friterad här i Japan också ), majonnäs och så yakisoba ( stekta nudlar ). Att ha alltsammans i ett bröd är i sig en rolig idè, men att det sen går ihop är också kul och gott!


Sedan i torsdags, till idag så sov Andrea över här. Kul! Igår innan läggdags, kollade vi på Jurrassic Park, älskar den filmen! Vi ville öva japanskan, så gissa vad vi gjorde~;
Jo vi kollade på den på japanska! Det var kul. Rösterna passade rätt bra in med de vanliga rösterna så det var kul! Här i Japan har jag köpt Jurrassic Park 1-3+4 så vill gärna se de alla~!!
Ikväll är det "matmöte" med flera vänner, det ska bli kul! Det blir förmodligen, vad jag har hört, sushi till middag! Mmm, gott! Jag har faktiskt inte ätit så mycket sushi sen jag kom hit, men den sushi jag har ätit var mums! Ser fram emot detta! Jag ska ta bilder och visa sen!

Idag har värmen här varit varm och behaglig, inte för varmt och inte regnigt alls; härligt! Får lust att äta en glass ute i det fina vädret och åka till havet! Om vädret håller i sig, som jag har hört att det ska göra, ska jag och Luca Han ( från Korea ) åka till havet imorgon! Gött~!

Hoppas ni alla har det bra! Här njuter jag av underbara Okinawa!♡

元気でね〜!(Ha det bra〜!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar