tisdag 15 april 2014

Lektioner

こんばんは!(Hej!

Hej på er allihop!
Idag var en ny dag och efter det vårlov som har varit nu försöker jag vända tillbaka på mittdygn så att jag klarar av lektionerna vi har här i Okinawa.
Efter den sista lektionen jag hade idag ( ビジネス日本語 ( Affärsjapanska ) ) gick jag först med Irene, som också tar den klassen. Jag och Irene är vanligtvis inte i samma klass men denna klass och 沖縄事情( Okinawansk kulturklass ) tar vi tillsammans, så vi ses då! ^^
Hur som helst så gick vi och köpte en glass, gick tillbaka till Kaikan och studerade från ca kl 5-7 läxor ( så nu har jag gjort alla de läxor jag fått, woho~ ), gick och åt kvällsmat på Mos Burger och gick sedan tillbaka till Kaikan och träffade på några från 3組( 3 gumi ) klassen som hade party i lobbyn! ;) Där satt vi sedan tills klockan var ungefär 22:00 och nu är jag här och skriver!

En ny lektion, utöver de lektionerna som jag måste ta ( A, B och C; Nyhetsläsning, grammatik och uppsats ) så gick jag på en till lektion idag som jag har valt själv att ta, och denna lektionen heter ビジネス日本語 ( Affärsjapanska ). Vill man jobba i Japan sedan och använda sin japanska är denna kursen väldigt bra.




När jag ändå är inne på detta mnet, ska jag förklara för er om de olika talsätten i japanskan. 
  1. プレーン( Plain form ) :Den första nivån är den som man pratar med sina vänner och familj med.
  2. 丁寧な( Teinen ; Artig form ) :Den andra nivån, som man brukar lära sig först av alla är den som man pratar med de som man inte känner så bra med och med sina lärare.
  3. 敬語( Keigo; Super artig form ) : Den tredje och sista nivån är den som man pratar med de forskare eller sin boss på jobbet bland annat.
Den lektionen som jag tar nu denna terminen riktar in sig på 敬語, och vi kommer att få lära oss mer om hur man använder denna form, men sedan också andra artighetssaker som att buga och lära oss om olika företag i Japan, hur man arbetar där och så. En väldigt intressant klass. Det kommer nog att komma 漢字(Kanji) och 単語(ord) som jag inte alltid kommer att förstå, men är glad att jag har mitt 電子辞書( elektroniska lexikon ).
〜Ska du åka till Okinawa, eller någon annan del i Okinawa är det bra att ha en av dessa. Detta är ingenting som går att köpa i Sverige, utan du kan köpa den antingen på den här hemsidan, eller så finns de att köpa här i Japan. Tyvärr så finns det inte översatt från svenska till japanska men engelska, kinesiska, tyska, italienska bl.a. finns! Sedan står allt på lexikonet på japanska, för lexikonet är från början till för japaner, men självklart vi som vill läsa japanska får också köpa de med!〜

Sedan idag så beställde vi, på lektionen, de som vill fortsätta med lektionen också en bok. Från den läraren som vi har i denna lektionen 高江洲先生 ( Takaesu (sensei=lärare) ) fick vi berättat för oss att vi kommer att använda en bok i denna kurs! Blev mycket glad när jag fick höra detta. Jag hade förväntat mig, som i resten av de andra lektionerna vi har, att vi bara skulle få papper! Gött att växla om till en bok! Billig var den dessutom, 1800 yen ( 121 kr ) ! Dessutom kan man köpa den nästa boken för nästa kurs ( även för oss som inte kan ta den nästa termin eftersom vi far hem då )! Väldigt kul att höra!
Jag kan tänka mig att denna kursen kommer att bli svår, men rolig också! Ser fram emot detta! :)


Imorgon börjar de lektioner som jag tog förra terminen med, nämligen 沖縄事情( Okinawansk kulturlektion ) och 日本事情( Japanska kulturlektion ). De kurserna är nog två av de bästa kurserna jag har tagit här på Ryudai, så de ser jag verkligen fram emot! På kvällen ( tidigt tidigt på morgonen ) har jag bestämt med Clàudia att kolla på en fotbollsmatch mellan Barcelona och ett annat spanskt lag, spanska ligan! Det ska bli kul! Clàudia har ett stort intresse av Barcelona, både som stad och fotbollslag, så det ska bli väldigt kul att se den matchen. Även om jag har hört att den ska gå kl 4 på morgonen till 6 på morgonen ... XD! Woho, Go Barcelona~!

Igår ringde jag också till den fotbollsklubb som jag pratade om igår, och det var gott och väl mycket riktigt så som min senpai, Saranya, hade berättat och den fotbollsklubb som hon hade pratat om. Hon, som jag pratade med; Furuhashi-san, kände t.o.m. till dem när jag sa att jag fvar från Sverige! På fredag ska jag och Andrea träffa Furuhashi-san och sedan gå tillsammans och spela fotboll! Ser verkligen fram emot detta! Det ska bli kul att få träning plus någonting kul att göra när vi så duktigt jobbar på med läxor och lektioner i veckan! :)

Veckan rullar vidare! Vädret idag förresten; helt underbart! Det är rena rama sommaren här nu! ;) På lördag har vi bestämt några stycken att vi ska ta ett dopp i havet det blir första doppet för mig i år, ska bli kul!

元気でねー!(Ha det bra!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar